5 канал

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
(Перенаправлено з НБМ)
Перейти до навігації Перейти до пошуку
5 канал
ТОВ «Телеканал НБМ»
ТОВ «Експрес-інформ»
Logo 5 Channel.svg
Країна Україна Україна
Зона мовлення Україна Україна
Європа Європа
Земля Близький Схід
Час мовлення цілодобово
Центр керування Київ, вул. Електриків, 26
Формат
зображення
576i 16:9 (SDTV)
1080i (HDTV)
Тематика каналу Інформаційно–просвітницька
Дата початку
мовлення
1 вересня 2003
Замінив НБМ
Експрес-інформ
Цифровий
мультиплекс
MX-5 (27)
Власник(и) Петро Порошенко (2003—2021)
Медіахолдинг «Вільні медіа» (з 2021)
Керівник(и) Володимир Мжельський
Споріднені канали Україна Прямий
Голос каналу Василь Федоряк
Слоган «Канал чесних новин» (2003—2015)
«Навколо тебе» (2019—2020)
«Твій український» (з 2020)
Сайт 5.ua

«5 канал» — український інформаційно–просвітницький телеканал, створений за стандартами «BBC». У 2003—2021 роках належав Петру Порошенку. Особливістю каналу є щогодинні випуски новин та вечірні гостьові студії, документальні фільми та просвітницькі програми власного виробництва.

Історія[ред. | ред. код]

1995 року в Чернівцях було створено телерадіокомпанію «НБМ». Тоді пріоритетними напрямками діяльності компанії був регіональний телеканал «НБМ» і західноукраїнська радіомережа «Ніко FM». Згодом компанія отримала ліцензії на мовлення у 12 областях і вийшла на супутник.

У 1998—2000 роках ТРК «НБМ» співпрацювала з ЗАТ «ММЦ-„СТБ“», що разом з корпорацією «Інтермарт» володіло каналом СТБ (тодішня структура каналу: 21 % контролював «СТБ», 30 % — компанія «Інтермарт», а 49 % — компанія ООО «Ніко-Пі-Ер». Через розбіжності між власниками із складу засновників було виключено ці компанії-партнери. Після цього канал знову став самостійним, згодрм його купив Петро Порошенко.

У лютому 2001 року в етері з'явилася телерадіокомпанія «Експрес-інформ», заснована 1993 року у Києві як студія економічних новин. Із серпня 2002 року канал почав транслюватися і у Києві.

2003 роre телерадіокомпанії «НБМ» і «Експрес-інформ» створили «5 канал». Ідея та концепція каналу належить журналістам Андрію Шевченку, Роману Скрипіну та Євгену Глібовицькому, які через цензуру покинули «Новий канал», «СТБ» й «1+1» відповідно. Від часу свого заснування «5 канал» позиціонував себе як «канал чесних новин». Того ж року журналісти, керівники та власники каналу підписали угоду про принципи роботи, які забороняли власникам втручатися у процес виробництва новин, і ухвалили засади редакційної політики.

Під час президентських виборів 2004 року «5 канал» був єдиним телеканалом, що надавав час в етері як владі, так і опозиції. Працівники каналу скаржилися на тиск з боку влади та провладних політиків.

7 жовтня 2004 року власник «5 каналу» Порошенко звинуватив у «виконанні сценарію Банкової» Володимира Сівковича, голову парламентської комісії у справі про отруєння Віктора Ющенка[1]. За тиждень за позовом Сівковича було заблоковано банківські рахунки каналу, після чого журналісти оголосили голодування, врешті рахунки було розблоковано[2][3]. Згодом канал почав часткову ретрансляцію засідань Верховної ради України, узгодивши відповідну угоду.

Під час Помаранчевої революції канал перейшов у режим цілодобового інформаційного мовлення і наживо транслював події на Майдані Незалежності в Києві та в інших важливих точках столиці України. Завдяки цьому рейтинг каналу досяг рекордних показників — за аудиторією канал посідав третє місце в Україні, залишивши попереду «Інтер» та «1+1», які мали велике охоплення національної мережі телемовлення[4].

У лютому 2005 року було змінено формат, канал став «першим інформаційним». З 14 березня 2005 року з етеру були вилучені розважальні та музичні програми, художні фільми та інше, залишилися тільки новини, документальні фільми, аналітика та публіцистичні програми, передачі про туризм. У цей же час канал залишив керівник служби новин Андрій Шевченко, його на цій посаді змінив Роман Скрипін.

У травні 2006 року з каналу пішов Скрипін, заявивши про відсутність розвитку і про те, що на каналі зруйновано схему прийняття рішень. Зокрема, призначення шеф-редактора новин відбулося без обговорення з ним, як з шеф-редактором[5][6].

Кканал почав новий 2007 рік з новою програмною сіткою, побудованою за принципом «горизонтальних лінійок». Увесь новинний контент було розділено на блоки, кожний з яких мав фіксоване місце у програмній сітці. Вибудувана принципово нова структура новин, загальна кількість інформаційних повідомлень зросла від 40 до понад 60.[7]

На початку червня 2010 року суд задовольнив вимоги групи телеканалів «Інтер», анулювавши прийняте за півтора року до цього рішення Нацради про виділення «5 каналу» і «ТВі» частот на мовлення[8]. Журналісти цих телеканалів заявили про вплив на судове рішення керівника СБУ Валерія Хорошковського, який одночасно був власником групи «Інтер»[9].

18 серпня 2010 року зупиняв роботу сайт «5 каналу» через DDOS-атаку[10].

25 серпня 2011 року в етері каналу телемарафон «Українська Незалежність», який вели Тетяна Даниленко та Павло Кужеєв, установив новий світовий рекорд — 52 години безперервного етеру[11]. У жовтні телемарафон був зареєстрований у Книзі рекордів Гіннеса[12].

У березні 2012 року «5 канал» спільно з інформаційним агентством RegioNews розпочав трансляції прес-конференцій у медіахолі RegioNews наживо[13].

2014—2016[ред. | ред. код]

Мітинг у Дрогобичі перед ратушею на підтримку Євромайдану. Ретрансляція новин «5 каналу» на стіні ратуші, 3 грудня 2013

18 лютого 2014 року канал було відключено з етеру, кабельних мереж та трансляції на супутник практично по всій Україні через висвітлення штурму силовиками Євромайдану на Майдані Незалежності в Києві, але згодом мовлення було поновлено[14].

Під час Революції гідності працівників корпунктів каналу в Криму та на Сході України переслідували проросійські активісти. Канал перевів журналістів до Києва. У центрі Києва під час Революції гідності знімальні групи 5-го каналу цілодобово висвітлювали події з Майдану. Журналіста Азада Сафарова та оператора Сергія Клименка було побито міліціянтами 18 лютого 2014 року[15].

З весни 2014 року неодноразово невідомі повідомляли про замінування каналу (15 листопада 2014 року це сталось у втринадцяте), що на час пошуку вибухівки припиняло його роботу[16].

З 5 вересня 2016 року телеканал здійснює мовлення у форматі 16:9.

2019—2021[ред. | ред. код]

31 травня 2019 року ведучого «5 каналу» Віталія Гайдукевича було обрано до центральної політради партії «ЄС»[17].

10 жовтня 2019 року телеканал запустив HD-версію на супутнику Astra 4A[18]. 2019 року канал змінив ліцензію з інформаційного мовлення на інформаційно-просвітницьке. Прямі трансляції важливих подій і залишилися пріоритетом каналу.

У ніч проти 1 січня 2020 року телеканал разом з «Прямим» каналом транслював звернення Порошенка до громадян замість новорічного звернення президента. Звернення Зеленського з'явилось в етері телеканалів після опівночі[19]. В ніч проти 1 січня 2021 року канал спочатку транслював звернення Зеленського, а після опівночі — Порошенка.

2021 року слідчі ДБР оголосили підозру чинному працівнику Нацполіції за перешкоджання журналістській роботі та побиття знімальної групи 5-го каналу[15].

У зв'язку із підписанням закону України «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов'язаним з надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)» 8 листопада 2021 року власник каналу Петро Порошенко продав та передав всі акції телеканалу новоствореному медіахолдингу «Вільні медіа»[20][21].

Рейтинги[ред. | ред. код]

2021 року частка телеканалу склала 0,27 % з рейтингом 0,03 % (дані системи рейтингів Nielsen, аудиторія 18-54 міста 50 тис.+, 28-е місце серед українських каналів)[22].

Критика[ред. | ред. код]

Німецька газета «Frankfurter Allgemeine Zeitung» 1 грудня 2016 року писала, що семеро співробітників редакції каналу (двоє повідомили про це відкрито — Оксана Гризенко та Ксенія Новікова) заявили, що кілька років поспіль отримували гроші за системою подвійної бухгалтерії[23][24].

Супутникове мовлення[ред. | ред. код]

  • Супутник — Astra 4A (5°E)
  • Частота — 12284 МГц
  • Поляризація — вертикальна (V)
  • Символьна швидкість — 27500
  • FEC — 3/4
  • Кодування — FTA


  • Супутник — Astra 4A (5°E)
  • Частота — 11747 МГц
  • Поляризація — вертикальна (V)
  • Символьна швидкість — 30000
  • FEC — 3/4
  • Кодування  — FTA


  • Супутник — Amos 3 (4°W)
  • Частота — 11175 МГц
  • Поляризація — горизонтальна (H)
  • Символьна швидкість — 30000
  • FEC — 3/4
  • Кодування — FTA

Програми[ред. | ред. код]

  • «Час новин. Підсумки»
  • Токшоу «5 копійок»
  • Токшоу «Кондратюк у понеділок»
  • Токшоу «Дійові особи»
  • Токшоу «Велика політика»
  • Токшоу «Прямим текстом з Юрієм Луценком»
  • «Час за Гринвічем»
  • «Підсумки тижня з Анною Мірошниченко»
  • Час «Ч»
  • «Час новин»
  • «Інформаційний день»
  • «Час громади»
  • «Актуально: Економіка. Політика. Соціум»
  • «Час. Підсумки тижня»
  • «Вікно в Америку»
  • «Час-Time»
  • «Машина часу»
  • «Феєрія мандрів»
  • «Хроніка дня»
  • «Хроніка тижня»
  • «Клуб Life»
  • «Світла енергія»
  • «Медекспертиза»
  • «Медекспертиза. Поради»
  • «Спостерігач»
  • «Драйв»
  • «Невигадані історії»
  • «Кендзьор»
  • «Id Journal»
  • «Автопілот-новини»
  • «Укравтоконтинент»
  • «Олімпійські історії»
  • «Навчайся з нами»
  • «Про військо»
  • «Полігон»
  • «Особливий погляд»
  • «Рандеву»
  • «Кіно з Яніною Соколовою»
  • «Будівельний стандарт»
  • «Історія успіху»
  • «Стоп корупції!»
  • «Континент»
  • «Паспортний сервіс»
  • «Pro Faces»
  • «Життя цікаве»
  • «Ресторанні новини»
  • «Страва від шефа»
  • «Коктейль»
  • «5 елемент»
  • «5 елемент.VIP»

Ведучі[ред. | ред. код]

Логотипи[ред. | ред. код]

Телеканал змінив 5 логотипів. Теперішній — 6-ий за рахунком. З 1 вересня 2003 по 16 березня 2005 року та з 5 вересня 2016 року по теперішній час знаходиться у правому верхньому куті. З 17 березня 2005 по 4 вересня 2016 року знаходився у лівому нижньому куті.

  • З 1 вересня 2003 по 16 березня 2005 року логотипом телеканалу була стилізована цифра «5» білого кольору. Знаходився у правому верхньому куті.
  • З 17 березня 2005 по 23 серпня 2013 року використовувався логотипом був непрозорий білий круг, всередині якого напівпрозора цифра «5». Знаходився у лівому нижньому куті.
  • З 24 серпня 2013 по 13 листопада 2018 року використовувався той же логотип, але круг став напівпрозорим. З 24 серпня 2013 по 4 вересня 2016 року стояв у лівому нижньому куті, а з 5 вересня 2016 по 13 листопада 2018 року ― у правому верхньому куті.
  • З 14 листопада 2018 по 8 вересня 2019 року використовувався білий круг із прозорою цифрою «5» логотип був анімований. Знаходився там же.
  • З 9 вересня 2019 по 20 вересня 2020 року логотипом був червоний круг була біла цифра «5» під логотипом був годинник. Логотип непрозорий.
  • З 21 вересня 2020 року використовується схожий логотип, але у верхній частині кругу з'явився відблиск світла.

Примітки[ред. | ред. код]

  1. Реалити-шоу "Предвыборный голод". Lenta.ru. 29 жовтня 2004. Архів оригіналу за 13 травня 2014. Процитовано 22 липня 2012. 
  2. СЧЕТА "5 КАНАЛА" АРЕСТОВАНЫ. ИЗ-ЗА… СИВКОВИЧА. Украинская правда. 18 жовтня 2004. Архів оригіналу за 21 травня 2014. Процитовано 22 липня 2012. 
  3. Суд Киева отменил арест счетов "5 канала". Корреспондент. 2 листопада 2004. Архів оригіналу за 13 травня 2014. Процитовано 22 липня 2012. 
  4. Історія. 5 канал (uk-UK). Архів оригіналу за 4 лютого 2020. Процитовано 2 лютого 2020. 
  5. Телекритика — Новини — Роман Скрипін йде з 5 каналу. web.archive.org. 11 листопада 2007. Архів оригіналу за 11 листопада 2007. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  6. Роман Скрипін: Моє бачення розвитку каналу не тотожне поглядам топ-менеджменту. web.archive.org. 31 грудня 2013. Архів оригіналу за 31 грудня 2013. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  7. Історія. 5 канал (uk-UA). Архів оригіналу за 25 травня 2017. Процитовано 31 травня 2017. 
  8. 5 КАНАЛ і ТВі ЗАЛИШИЛИ БЕЗ ЧАСТОТ. Українська правда (укр.). 8 червня 2010. Архів оригіналу за 28 грудня 2013. Процитовано 21 липня 2012. 
  9. Віктор Міняйло (8 червня 2010). У «5 каналу» і ТВі відібрали частоти: розвиток медіа бізнесу чи тиск на свободу слова. Радіо Свобода (укр.). Архів оригіналу за 28 грудня 2013. Процитовано 21 липня 2012. 
  10. Сайт "5 каналу" перестав працювати. 24 Канал. Архів оригіналу за 19 квітня 2021. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  11. Тетяна Даниленко і Павло Кужеєв встановили рекорд: 52 години телемарафону. web.archive.org. 24 листопада 2015. Архів оригіналу за 24 листопада 2015. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  12. Телемарафон 5-го каналу зареєстрували в Книзі рекордів Гіннеса. web.archive.org. 29 жовтня 2011. Архів оригіналу за 29 жовтня 2011. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  13. Прес-конференції ІА RegioNews транслюватимуться у прямому ефірі 5-го …. archive.is. 22 липня 2012. Архів оригіналу за 22 липня 2012. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  14. 5 канал відключили по всій Україні. Українська правда (укр.). Архів оригіналу за 21 лютого 2014. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  15. а б Новини. Офіс Генерального прокурора (ua). Архів оригіналу за 24 червня 2021. Процитовано 21 червня 2021. 
  16. “5 канал” знову “замінували”. Українська правда (укр.). Архів оригіналу за 15 листопада 2014. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  17. Партія Порошенка затвердила нове керівництво. Список. LIGA. 31 травня 2019. Архів оригіналу за 12 січня 2020. Процитовано 4 лютого 2020. 
  18. Channel 5 Ukraine HD Astra 11747 V 30000 (uk-UA). Архів оригіналу за 19 квітня 2021. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  19. 5 канал та Прямий транслювали новорічне привітання Порошенка замість Зеленського. nv.ua. Архів оригіналу за 24 лютого 2022. Процитовано 1 січня 2020. 
  20. Ми не дамо знищити вільні ЗМІ: Порошенко передав акції «Прямого» і «5 каналу» журналістам. Європейська Солідарність (укр.). 8 листопада 2021. Архів оригіналу за 9 листопада 2021. Процитовано 9 листопада 2021. 
  21. Порошенко продав акції «5 каналу» та «Прямого» - через закон про олігархів. www.ukrinform.ua (укр.). Архів оригіналу за 9 листопада 2021. Процитовано 9 листопада 2021. 
  22. Аналітичний відділ MBR (24 січня 2022). Ігри з часткою. Підсумки 2021 року: падіння теледивлення та переворот в інформаційній ніші. Media Business Reports (укр.). Архів оригіналу за 24 січня 2022. Процитовано 24 січня 2022. 
  23. Німецьке видання заявило про податкові махінації на “5 каналі”. Українська правда (укр.). Архів оригіналу за 2 грудня 2016. Процитовано 13 жовтня 2019. 
  24. Телеканал президента України підозрюється у шахрайстві (світова преса). Радіо Свобода (укр.). Архів оригіналу за 6 квітня 2022. Процитовано 6 квітня 2022. 

Посилання[ред. | ред. код]