Україна (телеканал)

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
(Перенаправлено з ТРК «Україна»)
Перейти до: навігація, пошук
Україна
ТОВ «ТРК „Україна“»[1]
ТРК Україна лого (2013).jpg
Країна Україна Україна
Зона мовлення Україна Україна
Час мовлення Цілодобово
Мова мовлення російська, українська
Формат
зображення
576i 16:9 (SDTV)
1080i (HDTV)
Тематика каналу загальна
Дата початку
мовлення
13 березня 1993 року
Цифровий
мультиплекс
MX-1
Засновник Донецька міська рада
Власник(и) Рінат Ахметов[2]
Споріднені канали Україна Футбол 1
Україна Футбол 2
Україна Індиго TV
Україна НЛО TV
Голос каналу Михайло Кришталь (2003—2007),
Микола Говор (2007—2009),
Анатолій Богуш (2009—н.ч.)
Слоган «Прем'єри щодня» [3]
Сайт kanalukraina.tv/ua/

«Україна» (офіційно ТОВ «ТРК „Україна“») — український загальнонаціональний телеканал, що розпочав мовлення як регіональний, донецький телеканал 13 березня 1993 року. Канал має статус національного з 2004 року.[4] Канал входить до складу ТОВ «Медіа Група Україна», акціонером якої є компанія «Систем Кепітал Менеджмент» Ріната Ахметова. Основна сітка каналу складається з російськомовних телешоу, фільмів та серіалів, власного та російського виробництва.

Канал відомий своєю українофобською політикою та небажанням транслювати відеопродукцію українською мовою.[5][6][7][8][9]

Історія[ред.ред. код]

ТРК «Україна» була створена в Донецьку в березні 1993 року як державне комунальне підприємство під назвою Дока-ТВ. Заставником каналу виступила Донецька міська рада. Саме в такому статусі канал почав телемовлення в Донецьку на сьомому каналі, де в результаті розділила час з іншими телекомпаніями — «АСКЕТ 7х7» та Скет. До кінця 90-х років телекомпанія «АСКЕТ» була викуплена структурами Рінату Ахметову, а в зв'язку з переліцензуванням каналів й частот нові власники телеканалу «АСКЕТ» запропонували ТРК «Україна» об'єднатися на взаємовигідних умовах для того, щоб не ділити канал, а розвивати його спільно. Таким чином, в березні 2001 року було утворено ЗАТ «ТРК» Україна", яке і отримало ліцензію на шостий метровий канал в Донецьку, а згодом — на ряд каналів в Донецькій та Луганській областей. У 2001 році вже офіційно основним акціонером телеканалу «Україна» стає група СКМ Ріната Ахметова яка на той час оволоділа 75 % акцій телеканалу (згодом у 2007 році СКМ стане власником вже 99 %,[10] а у 2010—100 %[11] акцій телеканалу).

В 2002—2003 році компанія продовжила активний розвиток, отримавши більше сотні телевізійних частот по всій Україні, серед яких і 11 телеканал в Києві, на якому канал розпочав мовлення в червні 2003 року. У 2003 році канал розпочинає мовлення також і через супутник. До кінця літа у квітні 2003 року ТРК «Україна» увійшла в найбільш доступні пакети київського кабельного оператора «Воля».[12] А у 2004 році канал отримує статус національного.[4]

На той час телеканал «Україна» за своїм наповненням і якості програмного контенту був досить слабким у порівнянні з київськими мовниками. А його логотип нагадував за своєю стилістикою логотип російського телеканалу РТР: там був напис «Росія» і російський триколор, тут — напис «Україна» і синьо-жовтий прапорець. Ефірне мовлення велося через малопотужний передавач. Втім, практично 100 % проникнення каналу в київські кабельні мережі нівелювало дану проблему, проте для тих телеглядачів, які брали сигнал з ефіру, вона залишалася актуальною. Відповідно, в перший рік мовлення в ефірному просторі Києва ТРК «Україна» практично залишалася непоміченою. Єдине, чим канал приваблював телеглядачів, так це трансляціями футбольних матчів, зокрема донецького ФК «Шахтар».

У цей час стає зрозуміли, що канал вирішив вести проросійську ефірну політику та мовити виключно російською мовою (ігноруючи потреби україномовних споживачів). Так у 2003 році, в підсумковому документі Рахункової палати України за результати аналізу стану виконання Комплексних заходів із всебічного розвитку української мови, планування та використання коштів Державного бюджету України на їх впровадження, підготовленого департаментом контролю видатків на соціальну сферу та науку і затверджено постановою Колегії Рахункової палати від 16.09.2003, зазначалося, що в телерадіоефірі України основну частку складають комерційні телерадіокомпані, які у переважній більшості не дотримуються конституційних норм щодо використання української мови. Рахункова палата України у своєму аналізі причиною відсутності українськомовного мовлення комерційних телеканалів назвала відсутность контролю за дотриманням ними ліцензійних умов з боку Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Як приклад найбільш кричущого порушення конституційних норм щодо використання української мови у телерадіопросторі України, Рахункова палата України у своєму аналізі навела приклад трансляцій нещодавноствореного телеканалу «Україна», де всі без вийнятку передачі велися російською мовою.[9]

Піч час Помаранчевої революції 2004 року саме ТРК «Україна» асоціювався як медіа-ресурсу проросійського «біло-синього табору» Януковича. Вже після помаранчевої революції, в усі подальші роки канал продовжує бути незмінним ретранлятором ідеології Партії регіонів (а згодом і Опозиційного блоку) та її спонсора Ріната Ахметова.

Згодом телеканал почав формувати власну медіа-групу: у 2008 році було оформлено Медіа Групу Україна, куди окрім ТРК Україна також увійшов і новостворений спортивний телеканал «Футбол». Восени 2009 року ТРК «Україна» запустила в Донецьку в метровому діапазоні регіональний канал «Донбас»,[13] продовжуючи власне мовлення на дециметрових хвилях. 16 травня 2011 року Телеканал «Донбас» розпочав супутникове мовлення з орбітальної позиції 4,8 гр.в.д. в складі пакету каналів «Медіа Групи Україна».

Наприкінці 2008 року телеканал перезапустив свій веб-сайт за адресою http://kanalukraina.tv повністю переробивши його дизайн.[14] У кінці 2009 року ТРК «Україна» переїхав з Донецька в Київ у нове приміщення, в якому розташувалися студії та апаратні телеканалів «Україна» та «Футбол». Донецькі студійні приміщення ТРК «України» перейшли в розпорядженні новоствореного регіонального телеканалу «Донбас».

У 2010 році канал спробував зареєструвати оновлений логотип зі словом «Україна» (до цього на лого було словосполучення «ТРК „Україна“» або «Телеканал „Україна“» а не просто «Україна») як торгову марку, відповідно керівництво каналу подало заяву № 2010 10825 про реєстрацію торгової марки «Україна» до Державної служби інтелектуальної власності України. Державна служба інтелектуальної власності України у відповідній заяві телеканалу відмовила, оскільки приватні компанії не мають право використовувати офіційну назву держави Україна як комерційну торгову марку. Згодом телеканал подав апеляцію на рішення Державної служби інтелектуальної власності України про відмову ТОВ «Телерадіокомпанія „Україна“» в реєстрації торгової марки «Україна» за заявою № 2010 10825 і у серпні 2012 року комісія прийняла схвальне рішення по апеляційні заяві телеканалу і зобов'язало Державну службу інтелектуальної власності України дозволити ТОВ «Телерадіокомпанія „Україна“» використовувати офіційну назву держави Україна у зображеннях свойого логотипу.[4]

У квітні 2013 року канал придбав права на те аби у 2016 році бути офіційним українським транслятором УЄФА «Євро-2016» та ФІФА Чемпіонат Світу 2018 в Росії.[15] Офіційним транслятором Ліги чемпіонів та Ліги Європи УЄФА 2015, 2016 і 2017 років, а також кваліфікаційних матчів Євро-2016 також був телеканал Україна.

Мовлення[ред.ред. код]

Канал доступний через супутникове мовлення (супутник Astra 4A (Sirius)); в пакетах українських кабельних провайдерів (Воля, Тріолан, Ланет тощо), через аналогове та цифрове DVB-T мовлення та у провайдерів OTT інтернет-телебачення тощо.

Гасло[ред.ред. код]

У різні роки канал мав різні гасла. З липня 2010 року по серпень 2017 року гаслом каналу був вираз «Бачити серцем».[16] З 3 липня 2010 року по 31 липня 2013 року гаслом каналу був вираз «Моя країна. Моє телебачення».[17] Починаючи з 21 серпня 2017 року гаслом каналу став вираз «Прем'єри щодня».[18]

Керівництво[ред.ред. код]

Станом на грудень 2017 року, поточне керівництво каналу складається з:[19]

  • Вікторія Корогод — Керівник каналу «Україна»
  • Тетяна Свєтлова — Директор з маркетингу Дирекції маркетингу
  • Юрій Сугак — Головний редактор каналу «Україна»
  • Світлана Бережна — Промо-директор каналу
  • Юлія Гатітуліна — Директор департаменту планування програм
  • Наталя Стрибук — Головний продюсер департаменту кіно-серіального виробництва
  • Олена Водолажко — Директор юридичного департаменту
  • Богдан Жданов — Директор департаменту розвитку мовлення
  • Андрій Хлапонін — Директор технічного департаменту
  • Ірина Воронова — Директор департаменту управління персоналом
  • Ірина Черняк — Директор департаменту із закупівель програм

Структура власності[ред.ред. код]

Телеканал Україна на 100 % належить Рінату Ахметову, якому через офшори належить 100 % холдингу СКМ, який в свою чергу через офшори володіє 100 % «Медіа Група Україна» якій власне й належить канал.[20]

Програми та серіали власного виробництва[ред.ред. код]

Програми власного виробництва[ред.ред. код]

Станом на грудень 2017 року, телеканал виробив наступні програми власного виробництва:

Російськомовні (або двомовні, російськомовно-україномовні, з домінуванням російської мови)
  • Говорить Україна — ток-шоу. (ведучий Олексій Суханов).
  • Глядач як свідок" — ток-шоу, незалежне розслідування резонансних злочинів, яке ведуть самі глядачі (ведучий Максим Сікора);
  • Реальна містика — проект про незрозумілі та містичні події в життях людей. (ведучий Андрій Дебрін).
  • Зірковий шлях — проект про життя та творчий шлях зірок шоу-бізнесу та різних відомих людей. (ведучі Олександр Скічко и Альона Вінницька).

Серіали власного виробництва[ред.ред. код]

Станом на грудень 2017 року, телеканал виробив наступні телесеріали власного виробництва:

Російськомовні
  • Не зарікайся — мелодрама. (Валерія Ходос, Віталій Салий, Яна Соболевська, Ганна Кошмал, Катерина Варченко).
  • Дворняжка Ляля — мелодрама (Олександр Попов, Оксана Жданова, Ада Роговцева).
  • Безсмертник — мелодрама. (Марина Дьяконенко, Валентин Томусяк, Катерина Тишкевич).
  • Королева гри — мелодрама (Вахтанг Берідзе, Надія Бахтіна, Полосухін Михайло).
  • Сашка — мелодрама (Олександра Коваленко, Андрій Марчук, Марина Сохатська).
  • Поцілуй — мелодрама (Олена Якимова, Іван Колесніков, Євген Воловенко).
  • Врятувати боса  — мелодрама (Олена Якимова, Ілля Іосифов, Анатолій Котенєв).
  • Копи з Перетопа — комедія (Микола Добринін, Микита Пресняков, Марія Аронова).
  • Клан Ювелірів — мелодрама. (Наталя Денисенко, Андрій Федінчик, Костянтин Данилюк, В'ячеслав Довженко).
  • Співачка — мелодрама. (Олександра Епштейн, Лі Берлінська, Павло Вишняков).
  • Райське місце — мелодрама. (Клавдія Дрозд, Андрій Федінчик, Софія Пісьман).
Україномовні
  • Черговий лікар (2016-донині) — перший україномовний серіал для не-праймтайму телеканалу «Україна». Перший сезон (з 41 серії) вийшов у 2016 році, другий сезон (з 31 серії) вийшов у 2017 році, третій сезон (з 68 серій) вийшов у 2017 році. Наприкінці жовтня ТРК Україна продовжила серіал ще на два сезони: 4 та 5 сезони разом будуть мати 80 епізодів.[21]
  • Лікар Ковальчук (2017) — телесеріал (1 сезон з 45-ти серій), перший україномовний серіал для праймтайму телеканалу «Україна».[22]
  • Обручка з рубіном (2018) — телесеріал (1 сезон з 95-ти серій), другий україномовний серіал для праймтайму телеканалу «Україна».

Закриті програми власного виробництва[ред.ред. код]

  • «Ласкаво просимо» — проект зустрічей зі знаменитостями. Виходив з 2012 до 2014 року (ведуча Алла Крута)

Критика[ред.ред. код]

Критика засилля російськомовного контенту (з 1993 року й донині)[ред.ред. код]

Практично всі роки свого існування телеканал «Україна» піддавався критиці як державних інституцій[9] так і громадських організацій[23] через трансляцію на ньому майже виключно російськомовного контенту: фільмів, серіалів тощо. За результатами моніторингів активістів кампанії «Бойкот російського кіно», у період з 8 по 14 вересня на «Україні» демонстрували найбільше російськомовних фільмів і серіалів з-поміж ТОП-10 загальноукраїнських телеканалів — 12 год 45 хв на добу.[23][24] За даними моніторингу 27 вересня, до кінця місяця частка російського контенту на каналі зросла до 87 % від загального часу мовлення.[25] За результатами моніторингу, проведеного із 1 по 7 грудня, кількість контенту російського походження збільшилась до 15 год 15 хв на добу, а в деякі дні — до понад 20 год на добу.[26]

Окрім того, активісти оприлюднили дані, відповідно до яких на кінець вересня 2014 року на телеканалі «Україна» кількість російськомовного контенту становила майже 90 %.[27]

З 5 по 11 грудня 2014 року активісти кампанії «Бойкот російського кіно» провели моніторинг, за результатами якого зробили висновок, що телеканал «Україна» порушує законодавчу квоту наявності 50 % національного аудіовізувального продукту в ефірі (ст. 9 Закону України «Про телебачення і радіомовлення»). На каналі активісти нарахували 16 % українського контенту.[28][29]

Критика українофобської позиції каналу (трансляція концерту у Донецьку 7 липня 2007 року)[ред.ред. код]

7 липня 2007 року гурт Mad Heads виступив на великому концерті з нагоди 75-річчя Донецької області, що відбувався на центральній площі Донецька. Гурт був єдиними виконавцями на концерті, які співали пісні українською. В телетрансляції телеканалу «Україна», що відбувалася з невеликою затримкою, виступ вирізали через україномовність пісень гурту, що багато українських журналістів оцінили як прояв українофобії каналу.[5][6][7][8]

Критика серіалу власного виробництва «Не зарікайся», де в позитивному світлі показано терористів ДНР/ЛНР (квітень 2016)[ред.ред. код]

Незважаючи на критику з боку суспільства, у березні-квітні 2016 року ТРК Україна продовжує транслювати серіали антиукраїнського напрямку. Зокрема, російськомовний телесеріал власного виробництва «Не зарікайся», де в позитивному світлі показано терористів ДНР/ЛНР, а також боротьбу сепаратистів «за свободу Донбасу» та «проти київської хунти».[30][31]

Громадська рада при Нацраді з питань телебачення і радіомовлення після розгляду не знайшла підстав вважати серію № 66 серіалу такою, що має ознаки розпалювання ворожнечі та зазіхання на територіальну цілісність України, і не вважала за доцільне вдаватися до санкцій щодо каналу «Україна»[32]. Незалежна медійна рада також дійшла висновку про відсутність порушень законодавства у телесеріалі.[33] Нацрада з ТБ призначила перевірку телеканалу, а серіал продовжив транслюватись.[34][35]

Критика піару політика Олега Ляшка (сюжет від 14 січня 2017 року)[ред.ред. код]

14 січня 2017 року телеканал «Україна» показав сюжет про народження теляти у корови Смерічки, подарованої лідером «Радикальної партії» Олегом Ляшком багатодітній сім'ї переселенців. На думку журналістів інтернет-видання «Media Sapiens», що спеціалізується на медіа-грамотності, сюжет не мав жодного інформаційного приводу і був знятий лише заради піару політика. Як зазначають автори статті, «цей сюжет переходить усі межі журналістської гідності»[36].

Логотип[ред.ред. код]

Одне з перших лого каналу (рік невідомий)
Альтернативний варіант 5-го логотипу ТРК «Україна»
Альтернативний варіант 6-го логотипу ТРК «Україна»
Альтернативний варіант 7-го логотипу ТРК «Україна»
Альтернативний варіант 7-го логотипу ТРК «Україна»

За всю історію свого існування телеканал змінив мав багато різних логотипів.[17]

  • З 13 березня 1993 по 28 лютого 2001 року логотипом був слово «Україна» написане великими синіми літерами та розділене посередині двома лініями, схожими на велику літеру «Л» а також широкими рисками трьох кольорів (згори донизу): синього, жовтого та червоного. Слово «Україна» було обведено коло-подібною фігурою, знизу якої було три слова «теле», «радіо», «компанія». Знаходився у правому нижньому куті.
  • З 1 березня 2001 по 2 березня 2003 року логотипом була синя плашка зі словом «ТРК» і унизу слово «Україна» синього кольору. Знаходився у правому нижньому куті.[джерело?]
  • З 3 березня 2003 по 29 жовтня 2006 року логотипом був прапор синього та жовтого кольору, всередині угорі слово «Україна» внизу слово «ТРК» білого кольору. Знаходився у правому верхньому куті.[джерело?]
  • З 30 жовтня 2006 по 25 квітня 2008 року логотипом було слово «Україна» де усе слово написана великими літерами чорного кольору, а замість літери «Ї» використовується стовпчик (без жодних крапочок зверху) пофарбований у три кольори (згори донизу): синій, жовтий та чорний. Ліворуч від слова «Україна» розміщувалися два квадрати однакового розміру: один зафарбований у жовтий колір, а інший — у синій. Логотип знаходився у правому нижньому куті.[37]
  • з 26 квітня 2008 року по 30 червня 2010 року логотипом було слово «Україна», де усе слово написана великими літерами синього кольору. Ліворуч від слова розміщується коло-подібна веселка з трьох кольорів (згори донизу): синього, блакитного та жовтого. Знаходиться у правому нижньому куті.[38]
  • З 1 липня 2010 по 31 липня 2013 року логотипом були кольори: синій, блакитний та жовтий, а посередині слово «Україна». В ефірі використовувався спрощений варіант, згідно якого від літери «Ї» йшли початки напівдуг. Були варіанти логотипу кольорового або повністю білого. Знаходиться у правому нижньому куті.[39]
  • З 1 серпня 2013 до сьогодні логотипом є слово «Україна» білого кольору з літерою «Ї» у вигляді стилізованої одиниці, зліва і справа смужки жовтого кольору. Знаходиться у правому нижньому куті.[17]

Примітки[ред.ред. код]

  1. Національна рада
  2. Структура власності
  3. ТРК Україна
  4. а б в Рішення від 9 серпня 2012 року — Державної служби інтелектуальної власності України, Апеляційна палата; 9 серпня 2012 року
  5. а б Mad Heads XL вирізали з трансляції каналу «Україна» за українську мову — Український формат, 26 липня 2007
  6. а б Виступ Mad Heads XL вирізали з трансляції концерту у Донецьку — Офіційний сайт Mad Heads, розділ «Новини», 10 листопада 2007
  7. а б Виступ Mad Heads XL вирізали з трансляції концерту у Донецьку — sumno.com, 13 липня 2007
  8. а б Mad Heads XL вирізали з трансляції каналу «Україна» за українську мову — Українська Гельсінська спілка з прав людини, 27 липня 2007
  9. а б в РПУ спонукає Нацраду змусити ТРК «Україна» вести мовлення українською — Детектор медіа, 17 грудня 2003
  10. ТРК «Україна» стала належати Ахметову майже повністю — Детектор медіа, 31 жовтня 2007
  11. Ахметов викупив усі акції ТРК «Україна» в Донецької міськради — Детектор медіа, 26 травня 2010
  12. Донецька в українському телеефірі стало більше — Детектор медіа, 12 січня 2004
  13. ТРК «Україна» отримала ліцензію на нову місцеву телекомпанію «Донбас» — Детектор медіа, 15 жовтня 2008
  14. Відкрився новий сайт ТРК «Україна» — Детектор медіа, 7 жовтня 2008
  15. Матчі української збірної у відборі до «Євро-2016» і Чемпіонату світу-2018 покаже ТРК «Україна» — Детектор медіа, 11 квітня 2013
  16. «Україна» запустила рекламну кампанію нових шоу «Оголена красуня», «Ти — чемпіон», серіалів «Маруся» і «Глухар» — Детектор медіа, 23 липня 2010
  17. а б в Телеканал «Україна» представляє новий логотип та слоган — офіційний сайт ТРК «Україна», 31 липня 2013
  18. Прем'єри щодня — новий сезон каналу «Україна» — офіційний сайт ТРК «Україна», 18 серпня 2017
  19. Керівництво каналу- Офіційний веб-сайт телеканалу «Україна», станом на грудень 2017
  20. Повідомлення про подання інформації про структуру власності (станом на 21.01.2016) - Офіційний веб-сайт телеканалу "Україна"
  21. Канал «Україна» продовжив україномовну медичну драму «Черговий лікар» ще на два сезони — Детектор медіа, 24 жовтня 2017
  22. «Лікар Ковальчук» — ще один медичний серіал чи особливий проект? — Детектор медіа, 2 листопада 2017
  23. а б Російське кіно все ще домінує на українському телепросторі. Еспресо TV. 09.09.2014
  24. Українські канали показують у день по 7,5 годин російських передач. Твоє місто. 23.09.2014
  25. Кількість російського контенту на українських екранах збільшується, — дослідження. Еспресо TV. 30.09.2014
  26. Обсяги російського контенту на українському ТБ зростають попри війну, — «Відсіч». galinfo. 19.11.2014
  27. [1]. Бойкот російського кіно. 01.10.2014
  28. [2]. Бойкот російського кіно. 12.01.2015
  29. Телеканали «Україна» та «Інтер» порушують закон, — Громадянський рух Відсіч. galinfo. 12.01.2015
  30. Через серіал про "ополченців" Нацрада позапланово перевірить ТРК "Україна". unian.ua. Процитовано 2016-04-21. 
  31. Серіал про війну "укрів" і "кривавої фашистської хунти" проти "бійців ДНР/ЛНР" дозволили транслювати. unian.ua. Процитовано 2016-04-21. 
  32. Громадська рада при Нацраді не знайшла порушень закону в серіалі «Не зарікайся». detector.media. Процитовано 2016-12-06. 
  33. Незалежна медійна рада не знайшла порушень закону у серії "Не зарікайся". Українська правда _Життя. Процитовано 2016-12-06. 
  34. Серіал “Не зарікайся”: комісія Держкіно не заборонила, Нацрада з ТБ призначила перевірку. ОЦІНКИ. Новинарня. 2016-04-22. Процитовано 2016-12-07. 
  35. 24tv.ua. Скандальний серіал на каналі Ахметова пройшов перевірку медійної ради - Телеканал новин 24. Телеканал новин 24. Процитовано 2016-12-07. 
  36. Канал «Україна» втратив гідність у піарі Олега Ляшка
  37. «Україна» проводит ребрендинг (дополненная) — Mediabusines, 30 жовтня 2006 (рос.)
  38. ТРК «Україна» змінює логотип — Mediabusiness, 25 квітня 2008
  39. Телеканал «Україна» змінив логотип і оформлення ефіру — Детектор медіа, 1 липня 2010

Посилання[ред.ред. код]