UATV

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до навігації Перейти до пошуку
Мультимедійна платформа іномовлення України
Logo uatv.svg
Країна Україна
Слоган Завжди поруч[1].
Початок мовлення 1 жовтня 2015
Припинив мовлення 13 січня 2020
Замінив УТР
Зона мовлення Європа+Світ
Час мовлення цілодобово
Формат зображення 576i 16:9 (SDTV)
1080i (HDTV)
Засновник Міністерство інформаційної політики України
Власник(и) Міністерство інформаційної політики України
Керівник(и) Березовська Людмила Володимирівна[2]
Ранні назви Ukraine Tomorrow
Мова мовлення українська
російська
Інтернет http://www.uatv.ua/

UATV — український телеканал іномовлення, створений на базі державного інформаційного агентства Укрінформу. Канал не мав окремих мовних версій і вів трансляцію російською, українською, англійською, арабською та кримськотатарською мовами.

Канал було створено відповідно до Закону України «Про систему іномовлення України», ухваленого 8 грудня 2015 року. Метою створення каналу було забезпечення доступу іноземної аудиторії до об'єктивної, актуальної та повної інформації про події в Україні, формування та підтримання позитивного іміджу України у світі.[3]

З 13 січня 2020 року канал припинив мовлення в прямому ефірі, програми виходять у записі. На його базі планується запустити два нових канали: інформаційно-розважальний та новинний, які мають передаватися на переважній частині країни (окуповані території та області, що межують територіями де ретранслюються російські телеканали — Росія, Молдова, Білорусь)[4].

Ідеологія та статус[ред. | ред. код]

«Там буде низка нових та цікавих форматів, які дадуть можливість світові побачити Україну. Але там не буде брехні та постановочних відео а-ля Russia Today. Це не наш шлях.»
— В. Сюмар[5]

Лейтмотивом утворення Ukraine Tomorrow від початку була потреба в протидії російській пропаганді в умовах гібридної російсько-української війни[6][7]; необхідності ведення інформаційної війни[8].

Пояснювальна записка повідомляла про необхідність створення ефективного механізму інформування світової спільноти про актуальні події в Україні. На той час у світовому медіапросторі майже не було інформаційного продукту, що поширював би об'єктивну та актуальну інформацію про Україну. В результаті іноземці, українська діаспора та інші особи отримували інформацію з інших джерел, які нерідко подавали відомості про події в Україні у неповному обсязі або викривленого змісту. Наслідком цього було створення негативного іміджу України, що позначалося у різних галузях. Крім того, за браком інформації, пересічні громадяни інших держав майже нічого не знали про Україну, а головне — про події, що відбувалися на її території внаслідок зовнішньої військової агресії. Водночас, проти України активно застосовувався потужний медіа ресурс, інформаційний вплив якого спрямований на викривлення реального стану справ[9].

У розумінні законодавця, іноземне мовлення — це форма мовлення, скерована насамперед на інформування громадян інших країн про події в Україні, що здійснюється через трансляції інформаційних повідомлень, новин, різноманітних передач тощо. Таку функцію пропонується покласти на державне підприємство, яким є МПІУ[9].

Згідно з прийнятим Законом, систему державного іномовлення України складали державне підприємство «Мультимедійна платформа іномовлення України» та Українське національне інформаційне агентство «Укрінформ».

Emblem of the Ministry of Information Policy of Ukraine.png

МПІУ створювався у формі державного підприємства на базі державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба „Українське телебачення і радіомовлення“» і підпорядковувався Мінінформполітики.

Редакційна політика[ru] МПІУ визначалася необхідністю інформування іноземної аудиторії, зокрема, українців за кордоном, а також аудиторії, що перебувала на тимчасово окупованих територіях України, територіях, де було запроваджено надзвичайний, воєнний стан та в районах проведення антитерористичних операцій.

Програми МПІУ вироблялися англійською мовою (не менше 50 %), а також іншими мовами залежно від доцільності та нагальності їх використання. МПІУ поширювало інформаційний продукт каналами супутникового, електронного мовлення, у мережі Інтернет.

Статут МПІУ затверджувався Мінінформполітики. Воно ж на конкурсній основі призначало генерального директора МПІУ і було розпорядником коштів.

Була передбачена Наглядова рада МПІУ.

Фінансування системи державного іномовлення мало становити не менш як 0,06 % видатків загального фонду Державного бюджету за попередній рік.

Закон запроваджував певні обмеження на рекламу на каналах мовлення МПІУ[10].

Історія[ред. | ред. код]

Передсторія та підготовка[ред. | ред. код]

Ukraine Forever — мультимедійна платформа іномовлення України

Програма діяльності Кабінету Міністрів України, затверджена 11 грудня 2014 року, серед інших заходів «нової оборонної політики» називала запуск іномовлення до кінця 2015 року[11].

Стратегія сталого розвитку «Україна-2020», схвалена Президентом 12 січня 2015 року, передбачала програму популяризації України у світі та просування інтересів України у світовому інформаційному просторі[12].

Створення концепції окремого каналу іномовлення тривало принаймні з травня 2014 року, чим опікувалася заступник секретаря РНБО Вікторія Сюмар[5].

Міністр інформаційної політики України Юрій Стець проанонсував створення мовника Ukraine Tomorrow у лютому 2015 року. Він заявив, що канал «зможуть дивитися у багатьох країнах Європи і світу», а у фінансуванні готові допомогти посол США та низка фондів і бізнес-структур[13].

Проект закону «Про систему іномовлення України», що створював правові основи діяльності державного підприємства — іномовника, був унесений до парламенту Кабміном 13 липня 2015 року.[10]

Перший проект пропонував утворити державне підприємство «Іномовна телерадіокомпанія України „Ukraine Tomorrow“» (ІНТУ) на базі державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба „Українське телебачення і радіомовлення“» та ТОВ «Банківське телебачення»[14] і підпорядкувати ІНТУ Мінінформполітики.

На початку серпня стало відомо, що міжнародна група компаній Group DF, підконтрольна українському олігарху Дмитру Фірташу, подала заявку на реєстрацію торгової марки УКРАЇНА ЗАВТРА / УКРАИНА ЗАВТРА / UKRAINE TOMORROW / UKRAINE MORGEN. Представники компанії сказали, що використовували цей бренд ще 2014 року для публічних заходів за участю Фірташа[15][16][17]. Group DF підтвердила свої ексклюзивні права на бренд у восьми класах за Міжнародною класифікацією товарів і послуг[ru]. Реєстрація бренду до 2025 року поширювалася на території 27 країн — членів ЄС та України[18].

За таких умов Юрію Стецю не залишалося нічого іншого, крім як змінити назву мовника[19][20]. Так з'явився другий текст законопроекту, поданий 26 листопада.

Запуск іномовлення[ред. | ред. код]

Тепер будемо доносити світу, що Україна – це не тільки депресивні регіони, корупція та бідність, а європейська держава, яка прагне реформ.

Ю. Стець[1]

Проект платформи, презентований міністром інформаційної політики на засіданні Уряду 12 серпня 2015 року[21].

17 вересня державна ТРК «Всеукраїнська служба УТР» змінила у своїй ліцензії логотип УТР на UATV (UA|TV). В ефірі застосовувався логотип UA.

Презентаційний ролик було представлено 30 вересня 2015 року.

1 жовтня 2015 року, о 12:00, відбувся запуск Мультимедійної платформи іномовлення України. Замість супутникового телеканалу «УТР» в ефірі стартував телеканал UATV. Він мовив із трьох супутників: Amos 3, Azerspace 1, Galaxy 19[en], а також в Інтернеті на власному каналі в YouTube[22]. 1 грудня 2018 року UATV з'явився на 4-му супутнику — Eutelsat 7WA і став доступний глядачам Близького Сходу та Північної Африки. Офіційний запуск сайту UATV відбувся 5 лютого 2018 року.

Результати голосування за проект Закону про систему іномовлення України (№ 2334а). 8 грудня 2015[23]
Фракція За Проти Утрим. Не гол. Відсутні
Блок Петра Порошенка 112 0 0 16 11
Народний фронт 71 0 0 3 7
Опозиційний блок 0 1 12 27 3
Самопоміч 23 0 0 0 3
Радикальна партія 17 0 0 0 4
Воля народу 11 0 1 6 2
Батьківщина 14 0 1 0 4
Партія відродження 6 0 2 13 2
Позафракційні 28 1 2 10 9
Загалом 282 2 18 75 45

Закон України «Про систему іномовлення України» було прийнято Верховною Радою в другому читанні та в цілому 8 грудня 2015 року більшістю Ради (282-ма депутатами з 450-ти)[8][24].

У лютому 2017 року телеканал перейшов на трансляцію з супутників Hot Bird 13C оператора Eutelsat[25]. Зараз[коли?] трансляція здійснюється через супутники Galaxy 19 (97.0 ° W), AsiaSat 5 (100.5 ° E), Hot Bird 13C (13.0 ° E), Eutelsat 7 West A (7,3 °W), а також в Інтернеті на власному сайті.

Тоді ж на каналі працювало близько 200 людей. Всього мало бути близько 400 співробітників.

2020: припинення мовлення в прямому ефірі та переформатування[ред. | ред. код]

13 січня 2020 року канал припинив виробництво програм[26][27]. Це відбулося через плани Мінкультури створити 2 нових російськомовно-україномовних телеканали на базі UATV — інформаційно-розважальний та новинний[4]. Мовлення відповідних каналів буде вестися на тимчасово окупованих територіях та суміжних з ними районах, районах вздовж кордону з Росією чи іншими країнами, з яких мовлять в ефірі російські телеканали і радіостанції (такими територіями, наприклад, є Білорусь і Молдова), тобто у більш як половині областей України[4].

Мова каналу[ред. | ред. код]

Спочатку планувалося створення чотирьох повноцінних мовних версій UATV, а саме англійською, українською, російською, та кримськотатарською.[28] На момент початку мовлення, у жовтні 2015, керівництво вирішило, що створення окремих мовних версій каналу було б занадто фінансово обтяжливим, тож урешті було прийняте рішення втілити формат, коли у певний часовий проміжок канал транслюється по черзі українською та російською мовами[29][30][31]. Пізніше, у лютому 2017 року, канал також додав мовлення кримськотатарською,[32] арабською та англійською мовами[33]. За словами Тетяни Попової, яка на момент запуску телеканалу UATV у жовтні 2015 працювала заступником Міністра інформполітики й брала участь у запуску телеканалу у якості представника Міністерства інформполітики, вона ще в 2015-му виступала проти концепції іномовлення в тому вигляді, в якому її тоді ухвалили й тоді ще заявляла що «ідея, що ми будемо мовити на п'яти мовах [в межах одного каналу] — чиста мовна шизофренія. Ти включаєш канал і не знаєш, потрапиш на російську, арабську або англійську.»[34]

За час свого існування, канал UATV не мав окремих повноцінних мовних версій (російської, української, англійської, арабської чи кримськотатарської) і всі варіанти йшли на одному каналі в різний час. Наприклад, станом на лютий 2017 року розклад основного денного випуску новин UATV був таким:[33]

  • Російською: 11-00, 13-00, 15-00, 17-00, 19-00, 21-00
  • Українською: 12-00, 14-00, 16-00
  • Англійською: 18-00, 22-00
  • Арабською: 23-00
  • Кримськотатарською: 23-30.

Крім новин UATV також транслював програми власного виробництва. Станом на лютий 2017 року на каналі виходили такі програми:[33]

  • Російською: Точки соприкосновения (15 хв), Фьюжн Аккорд (15 хв), Про ет Контра (20 хв), Ровесник (15 хв), Мастер дела (15 хв), Про Арт (15 хв), Украина на вкус (5 хв))
  • Українською: Зроблено в Україні (15 хв), Ніч у музеї (15 хв), Українські реформи (10 хв), Лабіринти історії (15 хв), Пишемо історію (15 хв), Полігон (15 хв))
  • Англійською: World of sports (15 хв), Weekly with Olivier Vedrine (20-25 хв).

Див. також[ред. | ред. код]

Джерела[ред. | ред. код]

  1. а б Відбувся запуск Мультимедійної платформи іномовлення України / Міністерство інформаційної політики України, 1 Жовтня 2015, 17:10
  2. Призначено керівника ДП "Мультимедійна платформа іномовлення України" - Урядовий портал, 05.04.2016
  3. Протягом року буде збільшено фінансування «Укрінформу» і здійснено рестарт каналу UATV — МІП — Детектор медіа, 9 Лютого 2016
  4. а б в Що відбувається з державним каналом іномовлення UATV?. Детектор медіа, 17 січня 2020
  5. а б Сюмар: В Україні створюється новий канал іномовлення / espreso.tv, 21 травня 2014, 07:09
  6. Ответ Кремлю — Украина создает телеканал иновещания «Ukraine Tomorrow» / Газета «Донбасс», 08.12.2015 13:41
  7. «Шах и мат, российская пропаганда!»: Украина запускает телеканал иновещания «Ukraine Tomorrow» / Joinfo.ua, 08.12.2015 | 12:47
  8. а б Рада ухвалила закон про іномовлення і створення каналу Ukraine Tomorrow / Радіо Свобода, 08.12.2015
  9. а б Див. пояснювальну записку до законопроекту.
  10. а б Проект Закону про систему іномовлення України № 2334а від 13.07.2015
  11. Про Програму діяльності Кабінету Міністрів України: Верховна Рада України; Постанова, Програма від 11.12.2014 № 26-VIII
  12. Про Стратегію сталого розвитку «Україна — 2020»: Президент України; Указ, Стратегія від 12.01.2015 № 5/2015
  13. Стець проанонсував створення двох телеканалів / Укрінформ, 22.02.2015 17:53. Архів оригіналу за 09.10.2015. Процитовано 09.12.2015. 
  14. ТОВ «Банківське телебачення» (БТБ) було створене колишнім главою Національного банку Сергієм Арбузовим у 2011 році ([1]) і передане Мінінформполітики у серпні 2015 ([2])
  15. Так, наприклад, у березні 2015 у Відні проходив міжнародний форум «Ukraine Tomorrow», організований Федерацією роботодавців України, очолюваною Фірташем ([3]).
  16. Фірташ зареєстрував бренд Ukraine Tomorrow швидше за Стеця / Zaxid.net, 8 серпня 2015
  17. Стець заявив про спробу олігархів запатентувати назву «Ukraine tomorrow» на багатьох мовах / РБК—Україна, 12.08.2015 — 14:49
  18. Group DF заявляет о правах на ТМ «Ukraine Tomorrow» в 27 странах ЕС / Интерфакс-Украина, 13.01.2016
  19. Стець VS Фирташ: кому достанется бренд Ukraine Tomorrow / ЛИГА.Бизнес, 17.08.2015 08:30
  20. Group DF Дмитра Фірташа пояснила причини реєстрації бренду Ukraine Tomorrow / ТелеКритика, 07.08.2015 23:58. Архів оригіналу за 23.08.2015. Процитовано 09.12.2015. 
  21. Стець презентував в уряді проект мультимедійної платформи іномовлення України (ІНФОГРАФІКА) / ТелеКритика, 12.08.2015 15:57
  22. https://www.youtube.com/watch?v=1vvQxSTeVzk
  23. Поіменне голосування про проект Закону про систему іномовлення України (№ 2334а) — у другому читанні та в цілому. 08.12.2015 11:16. Архів оригіналу за 30.01.2019. Процитовано 09.12.2015. 
  24. В Україні створили телерадіокомпанію іномовлення — «Ukraine Tomorrow» / espreso.tv, 8 грудня 2015, 11:41
  25. МІП: «UA|TV» змінив оператора, який забезпечить іномовлення України якісним телевізійним сигналом по всій Європі / МІНІСТЕРСТВО ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ, 06.02.2017 Архівовано 06.02.2017
  26. UATV припинив мовлення в прямому ефірі. Детектор медіа, 13 січня 2020
  27. UATV припиняє існування у форматі іномовлення: англійською, арабською, кримськотатарською. svoboda.fm. 13.01.2020. Процитовано 13.01.2020. 
  28. Нацрада переоформила супутникові ліцензії УТР — іномовлення під управлінням МІП стартує через 2-3 місяці Архівовано 2016-04-08 у Wayback Machine. — Телекритика, 30.04.2015
  29. UATV — Укрінформ, станом на 5 квітня 2016 року
  30. В Україні запустили новий формат іномовлення — Корреспондент, 1 жовтня 2015
  31. Телепрограму Крим. Реалії скоро зможуть дивитися за кордоном — Мінінформполітики України — Крим Реалії, 10.11.2015
  32. Український телеканал почав мовлення кримськотатарською закордон та в окупований Крим / УП, 4 лютого 2017
  33. а б в Канал UATV, станом на 8 лютого 2017 року
  34. Перемогти пропаганду за 1 євро: Київ готує реванш Russia Today на Донбасі. belsat.eu/ua/, 17 грудня 2019

Посилання[ред. | ред. код]