Корчувальник (стаття)

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до навігації Перейти до пошуку

«Корчувальник: Алгоритм типової уніфікації точок доступу і надмірності» — назва квазінаукової статті, написаної програмою-генератором квазінаукових англомовних текстів, перекладеної машинним перекладачем і прийнятої в 2008 році до публікації в російському науковому журналі з переліку визнаних державою наукових журналів[ru].

Історія[ред. | ред. код]

Колектив газети «Троїцький варіант»[ru] на чолі з М. С. Гельфандом склав статтю, спираючись на російський переклад англомовної статті «Rooter: A Methodology for the Typical Unification of Access Points and Redundancy», згенерованої програмою SCIgen[1]. Вихідна стаття містила правдоподібний на вигляд, але слабкозв’язний і безглуздий текст і раніше вже використовувалася в подібних цілях[2]. Під назвою «Корчувальник: Алгоритм типової уніфікації точок доступу і надмірності»[3] та від імені неіснуючого аспіранта Михайла Жукова з неіснуючого Інституту інформаційних проблем РАН цю статтю було надіслано для публікації в «Журнал наукових публікацій аспірантів і докторантів»[4]. Після оплати послуги публікації[ru] у розмірі 4500 рублів стаття була прийнята до друку, отримавши позитивний відгук рецензента (який є співробітником одного з московських інститутів) про те, що «стаття прийнята з невеликими зауваженнями»[5]. Публікація отримала широке висвітлення в ЗМІ[6][7][5][8][9] і викликала скандал в науковій спільноті. На хвилі скандалу журнал був виключений із переліку ВАК[ru][10].

Головний редактор «Журналу наукових публікацій аспірантів і докторантів» Володимир Іванов підтвердив, що стаття «Корчувальник» була опублікована в його журналі, але спробував пояснити це помилками, допущеними рецензентом інституту, куди посилалися на перевірку матеріали, що надходили до редакції: «Журнал уклав угоду з одним з московських інститутів і посилав туди статті на рецензії. На цю статтю ми отримали в цілому позитивну рецензію. Були зроблені зауваження, але не було нічого сказано про те, що стаття в цілому безглузда»[9][11].

М. С. Гельфанд зазначав, що в статті було поставлено велику кількість так званих «застережливих прапорців», один з них — подяка особисто йому, Гельфанду, за привернення уваги заявленого автора до проблеми публікації випадкових текстів. Крім того, в списку літератури були присутні автори прізвища Gayson (з англ.  «син-гей») і Softporn (з англ.  «м'яке порно»). Були використані безглузді одиниці вимірювання, завдяки яким уважний читач міг би зрозуміти всю недоладність написаного, наприклад, відношення сигнал/шум вимірювалося в нанометрах, а час — у циліндрах[9][12].

Іванов намагався домогтися скасування рішення ВАК про виключення його журналу через суд, але 27 лютого 2009 року Арбітражний суд м. Москви відхилив позов редакції «Журналу наукових публікацій аспірантів і докторантів» до Міністерства освіти та науки Росії. Суд вирішив, що ВАК має право керувати списком на свій розсуд і що виключення журналу зі списку ВАК не обмежує права засновників журналу на літературну, мистецьку, наукову, технічну та інші види творчості і не є перешкодою для реалізації завдань та досягнення цілей, визначених установчими документами. Дане рішення було залишено без зміни і судовою інстанцією вищого рівня[13][14].

Див. також[ред. | ред. код]

Примітки[ред. | ред. код]

  1. Jeremy Stribling, Daniel Aguayo and Maxwell Krohn Rooter: A Methodology for the Typical Unification of Access Points and Redundancy
  2. Учёные приняли белиберду за чистую монету // Русская служба Би-би-си. — 15.04.2005.
  3. Ерунда // Троицкий вариант. — 30.09.2008. — № 13 (839). — С. 1. Архівовано з джерела 6 серпня 2013.
  4. а б Емельяненков, 29.10.2008
  5. Компьютерная программа обманула научный журнал с помощью корчевателя. Lenta.ru. 1 октября 2008 года. Архів оригіналу за 2012-03-20. Процитовано 2010-08-12. 
  6. ВАКовский «Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов» попался на ерунде // Полит.ру. — 30.09.2008.
  7. Щепетнёв В. Голый Корчеватель // Компьютерра. — 02.12.2008. — № 45.
  8. а б в Учёные «шутят» // НТВ. — 07.10.2008.
  9. Опубликовавший псевдонаучную статью журнал исключен из списка ВАК. Lenta.ru. 22 октября 2008 года. Архів оригіналу за 2012-03-20. Процитовано 2010-08-12. 
  10. Научный журнал напечатал бессмысленную статью, написанную компьютером // РИА Новости. — 01.10.2008.
  11. Якутенко И. Слегка упорядоченные размышления о науке, религии и чайниках // Lenta.ru. — 18.06.2009.
  12. Арбитражный суд Москвы отклонил иск псевдонаучного журнала к ВАКу // Полит.ру. — 04.03.2009.
  13. Постановление ФАС МО от 27.05.2009 г. № КА-А40/4587-09. Картотека арбитражных дела на сайте ВАС РФ. Процитовано 2014-07-07. 

Література[ред. | ред. код]

Посилання[ред. | ред. код]