Експрес (газета)

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до: навігація, пошук
Експрес
Expres-logo.png
Тип газета
Формат А3

Видавець ТзОВ «Експрес МультиМедіа Груп»
Головний редактор Ігор Починок
Заснована 1992
Мова українська
Ціна 2-2.50 грн./номер
Головний офіс Львів, вул. Володимира Великого, 5а
Наклад понад 500000 (щотижневий випуск з програмою ТБ)
Передплатний індекс (Укрпошта) 35374

Веб-сторінка: expres.ua/

«Експре́с» — всеукраїнська україномовна газета універсального змісту з головною редакцією у Львові. У газеті висвітлюються різноманітні теми: політика, суспільство, економіка, культура, наука, медицина, розваги та ін. Виходить з 1992 року[1][2][3]. Головний редактор — Ігор Починок.

Історія[ред.ред. код]

Перший номер газети під назвою «Експрес. Програмка» побачив світ 16 жовтня 1992 року. В редакції тоді працювало всього 6 чоловік, й на 12 сторінках цього випуску були надруковані рекламні оголошення, оплата за які повністю окупила затрати на тираж. Тому номер продавався в кіосках та через мережу приватних розповсюджувачів за чисто символічною ціною — за одну копійку[1].

Широко відоме в Україні журналістське розслідування газети, починаючи з 6 жовтня 2011 року, незаконної лікарської діяльності так званого «Доктора Пі»[4][5][6], копію неіснуючого диплому якому підписав Дмитро Табачник[7][8]. Результатом розслідування став арешт Андрія Слюсарчука 14 листопада 2011 року за звинуваченням у підробці документів і шахрайстві. На листопад 2012 року останньою публікацією на цю тему стала стаття від 7 вересня 2012 року про навмисне гальмування справи слідчими[9]. 27 січня 2013 року в Солом'янському районному суді Києва розпочалося перше судове засідання[10][11][12][13][14][15].

Резонансною темою журналістського розслідування стала так звана «Справа на мільярд» про розкрадання державних коштів в «Укрзалізниці», голової якої на той час перебував Михайло Костюк[16], через виплату ТзОВ «Корпорація „КРТ“», власниками якого є брати Богдан та Ярослав Дубневичі, реальних сум за неіснуючі поставки комплектуючих та відмивання коштів через фіктивні фірми-однодневки[17][18][19][20][21][22][23][24]. Результатом роботи колективу газети, яка тривала майже два роки, стала поява офіційного повідомлення про відкриття кримінального провадження за статтею 212 частина 2 Кримінального кодексу України в редакції 2001 року:

« Службові особи ТОВ «Корпорація КРТ» та інших об'єктів господарської діяльності, відповідно до фактів, викладених у випусках газети «Експрес», при здійсненні фінансово-господарських відносин із підрозділами Укрзалізниці в період 2009-2010 років ухилялись від сплати податків в особливо великих розмірах.[25]  »

Але редакція продовжує тримати цю справу на контролі[26].

В жовтні 2012 минуло 20 років з часу виходу першого номера газети.

Наступною гучною справою обіцяла стати історія незаконного та негласного проникнення у помешкання журналіста відділу розслідувань газети Тараса Зозулінського[27] (переможця конкурсу «Честь професії 2012» в номінації «Найкращий матеріал з громадською позицією»[28]), занесення до нього сторонньої речі з захованим в ній так званим «жучком» — пристроєм для негласного зняття інформації, тобто підслуховування[29][30][31][32][33][34][35][36][37][38][39][40].

У період з 3 по 12 березня 2014 року газета «Експрес» надрукувала статтю «Небесна сотня. Життєві історії героїв.», присвятивши увесь тижневий четверговий номер, за висловом редакції, «людям, якi змінили історію України. Ціною власного життя.»[41][42][43][44]

Географія поширення та тираж[ред.ред. код]

Редакція позиціонує видання як «лідера газетного ринку Правобережної України», однак серед «цільової аудиторії» газети є і лівобережна Полтавщина, і Чернігівщина. Для різних регіонів України друкуються окремі регіональні вкладки.

За даними редакції, «Експрес» є найбільшою україномовною газетою в Україні (станом на 2009 рік загальнотижневий тираж перевищує 1 200 000 примірників). Газета друкується на власному видавничому комплексі «Мандарин», неподалік від Львова біля села Рясне-Руське. А розповсюджується за передплатою (всеукраїнський каталог) та через кіоски Укрпреси і власну мережу «Інтерпрес». Найбільш активно газета запрезентована у західних областях, у Києві через кіоски розповсюджується лише четверговий (тижневий) номер.

За даними газети з посиланням на результати передплатної кампанії, проведеної «Укрпоштою», приріст на підписку на друковані видання «Вісник пенсіонера», «Добрий лікар», «Експрес», «Моя сповідь», «Рецепти господині»,«Порадник господаря», «Post-Поступ» медійної групи «Експрес» за друге півріччя 2012 року становив більше 160 000 осіб й на 2013 рік підписалися 801 868 передплатників, що є рекордом України. Ще майже така сама кількість людей купує видання вроздріб. Так само найбільшу кількість передплатників має власне газета «Експрес». Журналістський колектив має намір зафіксувати ці досягнення в Книзі рекордів України.[45]

За даними «Укрпошти», за січень-лютий 2013 року на видання медійної групи «Експрес» підписалося ще майже 30 тисяч осіб й загальна кількість досягла 829 999 чоловік. А кількість людей, які купляють газету вроздріб, перевищила це число.[46]

Критика[ред.ред. код]

Газета «Експрес» неодноразово піддавалася критиці за її публікації щодо ВО «Свобода». Зокрема, депутат Київської обласної ради від «Свободи» Олександр Аронець заявив, що «Експрес» публікує замовні статті проти його партії і відстоює бізнес-інтереси головного редактора Ігоря Починка[47]. У листопаді 2013 року лідери опозиційних сил Арсеній Яценюк, Віталій Кличко і Олег Тягнибок підписали заяву, у якій звинуватили газету в порушенні журналістських стандартів і морально-етичних норм — висуненні бездоказових звинувачень[48].

У відповідь газета «Експрес» звинуватила ВО «Свобода» не тільки у неправдивості у поданні інформації щодо походження її коштів[49], бізнесі з ідейними противниками-комуністами[50], перебуванні у лавах партії на керівних посадах людей з кримінальним минулим[51], але й у спробах тиску на газету шляхом заборони поширення мережі кіосків роздрібної торгівлі «Інтерпрес» у Львові[52]. Позицію газети у суперечці підтримав і письменник Юрій Винничук[53][54].

Періодичність[ред.ред. код]

Власне газета «Експрес» виходить 3 рази (до 2009 року — 4 рази) на тиждень, у вівторок, четвер та п'ятницю. У залежності від випуску газета має різний обсяг та оформлення:

  • вівторок — звичайний випуск (зазвичай 20 сторінок)
  • четвер — випуск з телепрограмою — 24 сторінок і безкоштовний додаток «ТелеЕкспрес»
  • п'ятниця — випуск «на вихідні» зі зміненими дизайном логотипу та макету сторінок

Інші видання редакції[ред.ред. код]

Окрім самої газети «Експрес», редакція видає щотижневий додаток-програму «Телеекспрес», газету «Добрий лікар» (кожних два тижні, серія та номер свідоцтва — КВ 19351-9151ПР; дата державної реєстрації — 4 вересня 2012 року; орган, який здійснив реєстрацію — Державна реєстраційна служба України, місто Київ.[3]), щомісячне видання «Жіночий порадник» і молодіжний журнал «Експрес COOL» (виходить щомісяця, серія та номер свідоцтва — КВ 19359-9159ПР; дата державної реєстрації — 4 вересня 2012 року; орган, який здійснив реєстрацію — Державна реєстраційна служба України, місто Київ[3]), «Рецепти господині», «Моя сповідь», «Вісник пенсіонера», «Порадник господаря», «Post-Поступ», «Блискавка».

Передплатні індекси[ред.ред. код]

  • 35374 — Експрес (повний комплект з трьох випусків на тиждень)
  • 33938 — Експрес (четверговий випуск з регіональною вкладкою та програмою ТБ у вигляді окремого журналу «ТелеЕкспрес»)
  • 37944 — Експрес (четверговий випуск, «ТелеЕкспрес» та «Добрий лікар»)
  • 89122 — Експрес (четверговий випуск, «ТелеЕкспрес» та «Порадник господаря»)
  • 89456 — Експрес (четверговий випуск, «ТелеЕкспрес» та «Вісник пенсіонера»)
  • 68091 — Експрес (четверговий випуск, «ТелеЕкспрес», «Добрий лікар» та «Порадник господаря»)

Електронні версії[ред.ред. код]

Примітки[ред.ред. код]

  1. а б Газета «Експрес» за 17-24 жовтня 2012 року
  2. Серія та номер свідоцтва — КВ 19353-9153ПР; дата державної реєстрації — 4 вересня 2012 року; орган, який здійснив реєстрацію — Державна реєстраційна служба України, місто Київ.
  3. а б в Державний реєстр друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності
  4. Сенсаційне викриття псевдопрофесора Пі
  5. Викриття псевдопрофесора Пі: Слюсарчук не той, за кого себе видає?
  6. «Експрес» отримає премію за журналістське розслідування про Слюсарчука
  7. Важкий гріх міністра Табачника 22.12.2011
  8. Табачник: Російський диплом Слюсарчука — фальшивий
  9. Слідство гальмує справу доктора Пі
  10. Доктор Пі не знає навіть арифметики!
  11. Псевдолікар Слюсарчук стверджує, що він не Слюсарчук
  12. Родичі трьох потерпілих вимагають стягнути з Доктора Пі $36 тисяч, а потерпіла з Росії — 8000 євро
  13. У львівському СІЗО «доктора Пі» так «катують», що він 11 днів лікуватиметься від… ГРЗ
  14. Неефективне лікування від Доктора Пі коштувало жінці до 40 тисяч гривень
  15. Доктор Пі брав гроші десятками тисяч
  16. Дубневич Ярослав Васильович | Чесно
  17. Справа на мільярд. Почерк мафії. (Част.1)
  18. Як «відмити» мільярд
  19. «Справа на мільярд»: ще чотири приголомшливі зізнання учасників афери
  20. «Справа на мільярд»: нові факти шокують
  21. Справа на мільярд. Почерк мафії-2. Як купити заступника генерального прокурора?
  22. Справа на мільярд. Почерк мафії—3. Як купити податкову?
  23. Справа на мільярд. Раби мафії. Раби Януковича
  24. Справа на мільярд. Почерк мафії. Кіпрський слід
  25. Справа на мільярд. Новий поворот
  26. Справа на мільярд. Мафія замітає сліди 18.03. 2013
  27. Тарас Зозулінський. Фото
  28. Конкурс професійної журналістики «Честь професії»
  29. Тарас Зозулінський: Є підстави стверджувати, що «жучок» встановили правоохоронні органи
  30. Журналіст «Експресу» вважає, що його прослуховують через статті про наркоторгівлю ТВі
  31. Журналіст Тарас Зозулінський розповідає про обшуки його помешкання ТВі
  32. Журналіст розповів, чому в його одязі був встановлений «жучок» на сайті ТСН.ua
  33. Був чи не був «жучок» у помешканні львівського журналіста? на сайті Радіо «Свобода».ua
  34. Журналіст знайшов у квартирі «жучок» на сайті «Газета по-українськи» № 1545 за 10.01.2013
  35. Журналіст розповів, із чим пов'язує появу «жучка» на сайті Українська правда
  36. Львівський журналіст допускає, що міліція мститься йому за статті про наркоторгівлю Укрінформ
  37. За заявою львівського журналіста міліція проводить розслідування МВС
  38. У квартирі журналіста, що викривав Януковича і Азарова, виявили «жучок» на сайті novostimira.com
  39. Міліція шукала «жучки» у квартирі журналіста лише з ліхтариками та викрутками Тиждень.ua
  40. Офіційна заява газети «Експрес»: «Підслуховуючий пристрій буде переданий на міжнародну експертизу»
  41. Небесна сотня. Життєві історії героїв. Частина 1
  42. Небесна сотня. Життєві історії героїв. Частина 2
  43. Небесна сотня. Життєві історії героїв. Частина 3
  44. Небесна сотня. Життєві історії героїв. Частина 5
  45. Стаття «Знову б'ємо рекорди» в газеті «Експрес» № 2 (6747) за 10-17.01.2013
  46. Стаття «Дякуємо!» в газеті «Експрес» № 26 (6836) за 7-14.03.2013
  47. «Гроші хазяїна „Експресу“»
  48. Лідери опозиції звинуватили львівський «Експрес» у порушенні етичних стандартів
  49. Гроші Тягнибока. Документи і факти, 13.06.2013
  50. Грошi Тягнибока—2. Бізнес із серпом та молотом. Розслідування. 19.08.2013
  51. Гроші Тягнибока-3. Хазяїн партії «Свобода». 16.09.2013
  52. Як Тягнибок та Фаріон маніпулюють фактами (документи)
  53. Повний Пупс. Юрій Винничук, ТСН, 20 вересня 2013 року
  54. Повний Пупс або Що курять деякі керівники партії «Свобода»? 29.09.2013

Джерела, посилання та література[ред.ред. код]