Рада (телеканал)

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до навігації Перейти до пошуку
РАДА
ДП «ПАРЛАМЕНТСЬКИЙ ТЕЛЕКАНАЛ “РАДА”»[1]
RadaUA2021.png
Країна Україна Україна
Зона мовлення Україна Україна
Час мовлення З 8:00 до 22:00 (З 29 березня 1999 по 31 серпня 2018 року)
Цілодобово (з 1 вересня 2018 року)
Мова мовлення українська, російська
Центр керування Київ, вул. Садова, 3-A
Формат
зображення
576i 16:9 (SDTV)
1080i (HDTV)
Тематика каналу Інформаційна
Дата початку
мовлення
23 березня 1999
15 грудня 2021 (перезапуск)
Цифровий
мультиплекс
MX-5 (28)
Засновник Апарат Верховної Ради України
Власник(и) Дирекція телерадіопрограм Верховної Ради України
Керівник(и) Вадим Перенчук (директор)
Сайт tv.rada.gov.ua

Телеканал «Рада» — загальноукраїнський державний інформаційно-аналітичний телеканал, що висвітлює діяльність Верховної Ради України, комітетів, комісій, народних депутатів України, депутатських фракцій та груп, та органів місцевого самоврядування, після переформатування діяльності проводить аналітичні та авторські передачі[2] Статутом каналу наголошено, що канал здійснює свою діяльність без мети отримання прибутку.[2]. Мовлення каналу здійснюється в етерному, супутниковому, та онлайн-форматах.

Канал не мав аналогів на пострадянському просторі[3]. До перезапуску формату мовлення у грудні 2021, «Рада» була близькою до «BBC Parliament[en]» і «C-SPAN», які лише транслювали засідання, без трактування та оцінки інформації ведучими, де кожен бажаючий міг зайти та подивитись засідання парламенту наживо. Зі зміною формату мовлення телеканал став інформаційно-аналітичним. У наповненні етеру з'явилися ведучі, авторські передачі, розмовні шоу, які дають оцінку політичній ситуації в Україні. Це викликало критику з боку громадськості щодо загрози впливу провладних політичних партій на електорат за бюджетні кошти[4][5].

Історія[ред. | ред. код]

Перша передача парламентського телебачення вийшла в етер на Першому національному каналі 23 березня 1999 року. Це була інформаційна програма «Щоденник сесії Верховної Ради України». А вже 27 березня телеглядачі побачили першу тижневу інформаційно-аналітичну програму «Парламентський вісник».

Біля витоків українського парламентського телебачення стояли відомі українські телевізійники Микола Орловський та Світлана Макаренко. Вони очолили команду журналістів (Наталія Андрощук, Світлана Глушенок, Людмила Горіцька, Андрій Михайлик), режисерів (Любов Чабаненко, Вікторія Шишкова) i телеоператорів (Олексій Безпалий, Олександр Бузилевич, Володимир Пелешко, Богдан Цендровський, Олександр Юдкович).

З 1 вересня 2018 року телеканал цілодобово мовить у MX-5 цифрової етерної мережі DVB-T2[6][7].

15 грудня 2021 року телеканал здійснив перезапуск і перейшов до мовлення у широкоекранному форматі зображення 16:9 та у стандарті високої чіткості (HD). При цьому телеканал переформатується з парламентського мовника на інформаційний[8]. За словами директора телеканалу Вадима Перенчука у студіях телеканалу «буде виходити краща технологічна картинка». Причиною цього стало збільшення видатку з державного бюджету на телеканал на 2022 році: з 60 до 320 млн. гривень[9].

Контент[ред. | ред. код]

В етер також виходять дискусійні програми «ProПарламент», «ПолітикаUA», «Позиція», культурологічні і пізнавальні програми регіональних телекомпаній. У різний час виходили і виходять спеціальні проєкти — «Економічні діалоги», «7 чудес України», «Об'єктив», «Світ дипломатії», «Час місцевого самоврядування», «Світовий рівень», «Європейська держава», «Одкровення» та інші.

Наприкінці 2014 року на телеканалі відновилися розширені матеріали про засідання парламентських комітетів, чимала кількість з яких транслюється в повному обсязі та у прямому етері.

У пленарні дні в етер виходить програма «Парламентський день» — прямі включення з кулуарів Верховної Ради України. Програма визначена Постановою Верховної Ради України щодо висвітлення роботи народних депутатів. Також телеканал транслює всі брифінги народних депутатів.

Події з життя парламенту та країни висвітлюються у програмах «Новини» (5 випусків щодня).

Відображаються на телеканалі і заходи за участю Президента України, Прем'єр-міністра та членів Кабміну, засідання за участю перших осіб держави.

Започатковано виробництво підсумкової програми «Акценти тижня».

2013 року у прямому етері телеканалу виходила програма «Експертна рада», яка була спільним проєктом телеканалу та Інформаційного агентства «RegioNews» і проходила в щотижневому форматі міжрегіональної конференції за участі експертів із регіонів України[10].

З 2014 по 2019 рік в етер виходили програми «Історія, яку не змінити», «Уроки» та «Велич особистості».

З січня 2015 року, з метою піднесення авторитету України у світі, на телеканалі «Рада» стартувала щотижнева програма «Світовий рівень», гостями якої є відомі політики світу, європарламентарі, а також посли іноземних держав в Україні.

Започатковані програми про реформи в Україні («Європейська держава»), про Парламенти країн світу («Парламенти світу»), про те, як живуть, і чим захоплюються народні депутати України («Одкровення»). Парламентський тісно співпрацює з регіональними телекомпаніями, продукція яких, зокрема про місцеве самоврядування, знаходить відображення в етері телеканалу «Рада».

У липні-серпні 2015 року на телеканалі транслювався проєкт, присвячений питанням децентралізації влади «Час місцевого самоврядування» за участю керівників обласних державних адміністрацій. Згодом стартувала програма «Децентралізація. Влада. Громади». Транслюється програма про життя європейців «У фокусі — Європа».

Логотипи[ред. | ред. код]

Телеканал змінив 7 логотипів. Нинішній — 8-ий за рахунком.

  • З 23 березня 1999 по 18 грудня 2007 року логотипом були півкільця блакитного кольору, в центрі яких слово «Рада» жовтого кольору. Перебував в лівому верхньому куті.
  • З 19 грудня 2007 по 23 листопада 2008 року логотипом був напис «РАДА» білого кольору з ефектом подвоєння слова. Перебував там же.
  • З 24 листопада 2008 по 18 березня 2012 року та з 27 листопада 2014 по 14 грудня 2021 року логотипом були «галочки» в кольорах прапора України, що утворюють квадрат, праворуч від нього слово «Рада» білого кольору зі шрифтом, що відображав візуальне подвоєння слова. 22 жовтня 2018 року логотип зменшився приблизно удвічі.
  • З 19 березня 2012 по 31 березня 2013 року логотипом було просто слово «Рада» білого кольору зі зміненим шрифтом, внизу слоган «Головний політичний».
  • З 1 квітня по 28 квітня 2013 року використовувався той же логотип, але внизу слоган «Головний політичний» був замінений на «Parliament of Ukraine», а слово «РАДА» написане латиною («RADA»). Перебував у правому верхньому куті.
  • З 29 квітня 2013 по 26 листопада 2014 року використовувався логотип варіанту 2007 року але з підписом «Parilament of Ukraine». Знаходився у лівому верхньому куті.
  • З 15 грудня 2021 року логотипом є напис «Рада» золотого кольору, розміщений у синьому квадраті. Знаходиться у лівому нижньому куті.

Формат і параметри мовлення[ред. | ред. код]

З 1 січня 2017 телеканал розпочав мовлення у «цифровому» форматі DVB-T на 43 каналі (650 МГц). Етер доступний у цифровому форматі для глядачів м. Києва та Київської області. Надалі у планах телеканалу — розпочати мовлення у «цифрі» на всю територію України[11].

Телеканал також мовить у кабельних мережах та на супутнику.

З 4 січня 2022 року мовлення телеканалу відбувається за наступними параметрами:

  • Супутник — Amos 3/7
  • Стандарт — DVB-S2
  • Частота — 12340 МГц
  • Швидкість — 17900
  • Поляризація — горизонтальна (H)
  • FEC — 3/4
  • Формат зображення — MPEG-4
  • Кодування — FTA

1 вересня 2018 року телеканал почав мовлення у цілодобовому мультиплексі MX-5 цифрової етерної мережі[12].

Керівництво[ред. | ред. код]

Юридично, телеканал організований як «Державне підприємство «Парламентський телеканал «Рада», статут якого затверджений Керівником Апарату Верховної Ради України[2]. До січня 2014 року функціонував у структурі Дирекції телерадіопрограм Управління справами Апарату Верховної Ради України. Тепер телеканал є її правонаступником.

З моменту заснування каналу до лютого 2012 року директором каналу був Микола Орловський. У лютому 2012 року його звільнено. Причиною звільнення стало невдоволення керівництва парламенту роботою Орловського, особливо співпрацею з компанією «Медіафільм», пов'язаною з депутатом Андрієм Сенченком. Новим директором каналу став Василь Климчук[13].

З обранням Головою Верховної Ради України Володимира Рибака в березні 2013 року змінилося керівництво телеканалу. Його очолив Ігор Толстих.

Після того, як у лютому 2014 року Головою Верховної Ради України став Олександр Турчинов, виконувачем обов'язків директора каналу «Рада» призначено Василя Климчука, який вже очолював канал у 2012 році[14].

11 березня 2014 року 11 співробітників каналу звернулися з листом до Голови Верховної Ради, в якому висловили недовіру цьому керівнику. Співробітники звинуватили Климчука у веденні «темної бухгалтерії» та некоректному ставленні до себе з використанням нецензурної лексики, що, за їх словами, мало місце під час попереднього керування каналом[15].

Після оприлюднення цього листа, за словами співробітниць каналу Ази Запольської та Світлани Мазур, почалися масові звільнення та утиски співробітників[16]. 19 березня 2014 року відбувся збір колективу, на якому був присутній голова парламентського Комітету з питань свободи слова та інформації Микола Томенко.

За словами Василя Климчука, колектив телеканалу висловив йому довіру. Климчук підтверджує це листом, підписаним лише однією особою — головою профспілкової організації державного підприємства "Парламентський телеканал «Рада» Валентиною Масенко[17]. Епопея зі звільненням Климчука завершилася у жовтні 2014 року, після того як колектив висловив йому недовіру. В цей час виконуючим обов'язки керівника телеканалу став головний редактор Володимир Лех, а 17 листопада 2014 року розпорядженням керівника апарату ВРУ його призначили директором ДП "Парламентський телеканал «Рада»[18].

16 листопада 2020 року у Володимира Леха закінчився термін контракту[19].

8 лютого 2021 року Апарат Верховної Ради України оголосив конкурс на посаду директора держпідприємства "Парламентський телеканал «Рада». Конкурс розпочався 2 лютого 2021 року[20]. У травні новим керівником призначили Вадима Перенчука.

Програми[ред. | ред. код]

Архівні програми[ред. | ред. код]

Ведучі[ред. | ред. код]

  • Вадим Колодійчук
  • Анастасія Красницька
  • Назар Довгий
  • Максим Зборовський
  • Єгор Скорина
  • Лариса Богданова
  • Наталія Андрощук
  • Володимир Петров
  • Сергій Іванов
  • Лариса Богданова
  • Андрій Сініцин
  • Артем Бібік
  • Олеся Ніцевич
  • Тетяна Гончарова
  • Антон Страшко
  • Олена Морозова
  • Олександр Десятников

Колишні ведучі[ред. | ред. код]

Примітки[ред. | ред. код]

  1. Парламентський ТК РАДА ДП. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення. Процитовано 2019-07-21. 
  2. а б в Статут державного підприємства «Парламентський телеканал «Рада». tv.rada.gov.ua (uk). Процитовано 2021-12-17. 
  3. Газета Голос України. Інтерв’ю директора телеканалу «Рада» Ігоря Толстих. Голос України (ua). Процитовано 2013-11-13. 
  4. Отар Довженко (3 грудня 2021). Переформатування каналу «Рада» під контролем Банкової — крок назад у демократичному розвитку України. 
  5. Опозиційні парламентські фракції "Всеукраїнське об‘єднання "Батьківщина", "Голос" та "Опозиційна платформа – За життя" вважають, що фракція "Слуга народу", яка має монобільшість у Верховній Раді, монополізує діяльність телеканалу "Рада".. ukrinform.ua. 
  6. Закусило, Мар'яна (2017-11-09). Телеканал «Рада» переміг у конкурсі на місце в цифровому мультиплексі. detector.media (uk). Процитовано 2021-12-14. 
  7. Повідомлення - Телеканал «Рада» розпочинає мовлення у цифровому, цілодобовому форматі - Офіційний портал Верховної Ради України. iportal.rada.gov.ua. Процитовано 2021-12-14. 
  8. Канал «Рада» вийде в етер в оновленому форматі 15 грудня. detector.media (uk). 2021-12-14. Процитовано 2021-12-14. 
  9. Телеканал Ради запрацює по-новому: сучасна студія та ефіри з Кабміну. Українська правда (uk). Процитовано 2021-12-14. 
  10. На каналі «Рада» стартував медіа-проект «Експертна Рада». Regionews.UA (uk). Процитовано 2021-01-12. 
  11. Парламентський телеканал «Рада» розпочав мовлення у «цифровому» форматі DVB-T на 43 каналі (650 МГц). www.rada.gov.ua. Процитовано 2021-01-12. 
  12. Повідомлення - Телеканал «Рада» розпочинає мовлення у цифровому, цілодобовому форматі - Офіційний портал Верховної Ради України. iportal.rada.gov.ua. Процитовано 2018-09-02. 
  13. Миколу Орловського на каналі «Рада» замінять Василем Климчуком? Архівовано 2014-02-27 у Wayback Machine. // ТелеКритика. — 2012. — 1 лютого.
  14. Директором телеканала «Рада» знову призначили Василя Климчука. detector.media (uk). 2014-03-07. Процитовано 2021-01-12. 
  15. Співробітники каналу «Рада» просять відсторонити від керівництва Василя Климчука. detector.media (uk). 2014-03-11. Процитовано 2021-01-12. 
  16. На каналі «Рада» — кадрова зачистка? Архівовано 2014-03-16 у Wayback Machine. // ТелеКритика. — 2014. — 15 березня.
  17. Василь Климчук вважає себе люстрованим, але колектив каналу "Рада" за нього не голосував. detector.media (uk). 2014-03-19. Процитовано 2021-01-12. 
  18. Володимир Лех став директором телеканалу «Рада» Архівовано 2016-03-04 у Wayback Machine. // ТелеКритика. — 2015. — 26 лютого.
  19. Для парламентського каналу «Рада» шукають нового директора. detector.media (uk). 2021-02-02. Процитовано 2021-12-15. 
  20. Сайт Верховної Ради України. РАДА (ua). Процитовано 2021-02-08. 

Посилання[ред. | ред. код]