ATR (телеканал)

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до навігації Перейти до пошуку
ATR
ТОВ ТК «АТЛАНТ- СВ»
Logo channel ATR.svg
Країна Україна Україна
Зона мовлення Кримський півострів
Мова мовлення російська, кримськотатарська, українська
Центр керування Сімферополь (2006—2015)
Київ (з 2015 року)
Формат
зображення
1080i (HDTV)
Тематика каналу інформаційно-просвітницький
інформаційно-музичний
музично-розважальний
Дата початку
мовлення
1 вересня 2006
Засновник Іса Хайбуллаєв
Власник(и) Ленур Іслямов
Керівник(и) Ленур Іслямов (гендиректор)
Споріднені канали Ляле
Дім/Дом
UATV російською
Слоган «про схід для заходу та про захід для сходу»
«перший кримськотатарський телеканал»
Сайт atr.ua/ua

ATR — український кримськотатарський місцевий[1] телеканал, що спеціалізується на мовленні для жителів Криму.

Розпочав мовлення з міста Сімферопіль у вересні 2006 року. Внаслідок незаконної анексії та подальшої окупації Криму Росією робота каналу була заблокована окупаційною російською владою й він припинив мовлення 31 березня 2015 року. Керівництво вирішило врятувати канал перенісши його до неокупованої Росією материкової України й з 17 червня 2015 канал веде мовлення з Києва.[2][3][4][5]

Гасла телеканалу — «перший кримськотатарський телеканал»[6] та «про схід для заходу та про захід для сходу».[7]

Мова мовлення[ред. | ред. код]

Станом на лютий 2016 року заявлене телеканалом мовлення відбувалося наступними мовами: кримськотатарською й турецькою (35 % та 15 % відповідно), українською (30 %) та російською (20 %).[6]

Мова інтерфейсу сайту[ред. | ред. код]

З часу заснування телеканалу у 2006 році й до 2015 року офіційний вебсайт телеканалу atr.ua не мав україномовної локалізації інтерфейсу. Після того як з 2016 року ATR, залишаючись приватною компанією, став фактично на 100 % фінансуватися з українського бюджету, його власники додали опцію україномовного інтерфейсу, яка була на сайті з кінці 2015 й по кінець 2018 року.[8] Починаючи з 2018 року офіційний інтерфейс сайту телеканалу atr.ua має лише російськомовний інтерфейс.

Пошерення сигналу[ред. | ред. код]

  • Супутник мовлення — Amos 7 (4.0° західної довготи)
  • Стандарт — DVB-S2
  • Частота — 12341
  • Символьна швидкість — 17900
  • Поляризація — H (горизонтальна)
  • Формат зображення — MPEG-4
  • Коефіцієнт виправлення помилок (FEC) — 3/4
  • Кодування — FTA

Передачі[ред. | ред. код]

  • Dizayn Efendi
  • Altın devir
  • Ana tili — Vatan tili
  • Aqqım bar
  • Aqşam masalı
  • Balçoqraq
  • Bizim aile
  • Bu afta
  • Ezan sedası
  • Küneş nurları
  • Lezzetli sofra
  • MızMızlar
  • Music live
  • Saba erte ATR-de
  • Tarih sedası
  • Tatlı ses
  • Yırla‚ sazım
  • Zaman
  • Бізнес вісник
  • Маэстро
  • Перехрестя
  • Прогулки по Крыму
  • Пряма мова
  • Ток-шоу «Гравитация»
  • PRIME: Муждабаєв
  • PRIME: Мацарський
  • PRIME: Скрипін
  • PRIME: Бабченко
  • PRIME: Бондаренко (2017—2018)
  • MENIMCE: Казанський (2017—2018)
  • SABA: Ранок
  • AQSAM: Вечір
  • BUGUN: Сьогодні
  • Майбутнє Криму
  • Політична історія з Гульнарою Бекіровою
  • KOPUM: МОСТ
  • Вечер с Яниной Соколовой

Керівництво[ред. | ред. код]

Генеральні директори телеканалу:

З липня 2015 року заступником гендиректора телеканалу ATR став журналіст Айдер Муждабаєв.[9]

Власники[ред. | ред. код]

Засновником та першим власником телеканалу «ATR» був Іса Хайбуллаєв, який створив його на базі викупленого ним у 2004 році ТОВ Телевізійна компанія «АТЛАНТ-СВ». Однак у жовтні-листопаді 2011 року Хайбуллаєв продає 93 % компанії «АТЛАНТ-СВ» Ленуру Іслямову, залишивши собі лише невелику міноритарну частку.[10]

Через кілька років Іслямов наростив свою частку й станом на 2017 рік він був власником вже 97,3 % акцій ТОВ Телевізійна компанія «АТЛАНТ-СВ» (куди зараз входять радіо «Мейдан» (кримськ. Meydan), телеканали «АТР» (кримськ. ATR) та телеканал «Ляле» (кримськ. Lale); решту ж 2 % ділять між собою міноритарні власники — Рефат Чубаров (1,6 %), Мавілє Ісмаілова (1 %) та Іса Хайбуллаєв (0,065 %).[11] ТОВ Телевізійна компанія «АТЛАНТ-СВ» Ленура Іслямова також володіє радіо «Лідер» (кримськ. Lider), однак його доля після окупації Криму Росією в 2014 році невідома (сайт радіостанції не працює з 2014 року[12]).

Мажоритарний власник компанції «АТЛАНТ-СВ» Ленур Іслямов з 2015 року відмовляється виконувати вимогу українського закону про прозорість власності медіа, та не публікує щорічної інформацію про власників на вебсайтах компанії (atr.ua, meydan.fm та lale.ws). Через це компанія «АТЛАНТ-СВ» змушена була заплатити штраф Нацраді з ТВ та радіо у 2017 році.[13] Після сплати штрафу у 2017 році Іслямов лише раз, у 2018 році,[14][11] опублікував інформацію про структуру власності станом на 2017 рік, однак опісля ця інформація (що має публікуватися щорічно) не була опублікована у жодному з наступних років.

Історія[ред. | ред. код]

Заснування[ред. | ред. код]

Юридична компанія ТОВ Телевізійна компанія «АТЛАНТ-СВ», яке володіє телеканалом «АTR», була заснована 25 лютого 1994 року у селищі Октябрське Красногвардійського району Криму.[15] Відтоді з 1994 року у Криму почав мовити однойменний місцевий телеканал «АТЛАНТ-СВ», аж поки у 2004 році компанію ТК «АТЛАНТ-СВ» не викупив Іса Хайбуллаєв. Хайбуллаєв вирішив змінити концепцію каналу й на базі ТОВ ТК «АТЛАНТ-СВ» створив у Сімферополі у 2005 році спочатку радіо Meydan", а згодому у 2006 році телеканал «АTR», обоє з концепцією мовлення в першу чергу, як кримськотатарськомовне медіа. Тестове мовлення АТR розпочав 1 вересня 2006 року.[10]

Переслідування з боку Росії та закриття[ред. | ред. код]

У зв'язку з принциповою позицією редакції та журналістів каналу, спрямованою на висвітлення реальної ситуації з правами кримськотатарського народу на окупованих територіях Криму, російська влада неодноразово погрожувала відключенням каналу та, зокрема, в кінці січня 2015 року, вилучила сервер каналу, що унеможливило трансляцію передач каналу ATR.[16]

31 березня 2015 року телеканал припинив мовлення у Криму, оскільки окупаційна російська влада не надала ліцензії кримськотатарським ЗМІ, зокрема й ATR, на подальшу роботу, попри численні подачі документів. Заступник генерального директора телеканалу Ліля Буджурова зазначила, що рішення про закриття телеканалу ATR вдарило не по телеканалу, а по всьому народу:[17]

1 квітня 2015 року, наступного дня після припинення мовлення, усі співробітники телеканалу вийшли на робочі місця. За повідомленням генерального директора Ельзари Іслямової, телеканал вироблятиме документальні фільми.[18]

2 серпня 2019 року Кримське управління ФСБ РФ тимчасової окупаційної влади РФ в Криму порушило кримінальну справу проти Гульсум Халілової за «участь у збройному формуванні на території іноземної держави». Так званий «суд» заочно обрав для журналістки запобіжний захід у вигляді утримання під вартою та оголосив її в міжнародний розшук[19].

Переїзд з Сімферополя у Київ та відновлення роботи[ред. | ред. код]

1 квітня 2015 року міністр культури Кириленко заявив, що хоче дати ATR можливість мовити в Україні.[20] Цього ж дня Президент Порошенко доручив відновити мовлення телеканалу.[21]

У травні 2015 року ATR відновив мовлення в інтернеті. Зі слів представників телеканалу, такий формат мовлення не заборонений російським законодавством, але окупаційна влада все одно чинить перешкоди в діяльності журналістів у Криму.[22]

Ввечері 17 червня 2015 року канал відновив мовлення з Києва в супутниковій мережі.[4][5]

Джерела фінансування[ред. | ред. код]

Після переїзду каналу з Сімферополя у Київ у 2015 році склалася незвична ситуація: канал не став державним й залишився приватним, однак з 2016 року його утримання практично повністю ведеться з українського бюджету.[23][24] Канал АТR фінансується з українського бюджету за тією самою бюджетною програмою що й решта іномовлення, як от російськомовний канал Дім/Дом (почав мовлення у березні 2020 року) та російськомовний канал UATV російською (перезапустив мовлення у березні 2021 року як російськомовний канал, до цього він був мульти-мовним каналом).[25]

Станом на 2021 рік, телеканал ATR отримав від українського бюжету наступну підтримку:

  • У 2016 році канал отримав ₴39 млн грн з українського бюджету.[26]
  • У 2017 році канал отримав ₴36 млн грн з українського бюджету.[26]
  • У 2018 році канал отримав ₴30 млн грн з українського бюджету.[26]
  • У 2019 році канал отримав ₴50 млн грн з українського бюджету.[27]
  • У 2020 році канал отримав ₴50 млн грн з українського бюджету.[28]

Окрім держановго фінансування, телеканал АТR також отримує пожертви від іноземних донорів (European Endowment for Democracy та Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine) та збирає пожертви від приватних особ з усього світу, як одноразові (через послуги компнаії fondy.eu) так і щомісячні (через свій рахунок Patreon).

Проблеми з фінансуванням[ред. | ред. код]

У другій половині 2019 року ATR отримав на 15 млн грн менше фінансування на 2019 рік від українського бюджету ніж було попередньо заплановано (планувалось ₴50 млн грн у 2019 році, але ATR отримало лише 35 млн); через це в січні 2020-го канал був вимушений звільнити понад 40 журналістів та, за словами власника та гендиректора каналу Ленура Іслямова, опинився на межі закриття[27]. Однак згодом український уряд все ж переслав ці ₴15 млн грн. 28 грудня 2019 року на рахунки ATR, та за словами заступника гендиректора телеканалу ATR Айдер Муждабаєва вони змушені були повернути ці 15 млн грн назад в український бюджет, оскільки «[15 млн грн грошей] на проплату з бюджету виділили в суботу, 28 грудня 2019 року, коли ніяких валютних операцій вже провести неможливо.»[26][29]

У січні 2020 року міністр Мінкульту Бородянський заявив, що на покриття бюджету телеканалу з 2020-ий рік канал отримає від держави допомогу розміром 50 млн грн, але станом на січень 2020 року ці ₴50 млн грн Мінкульт для ATR заблокувало Казначейство через розбіжності в трактуванні закону про держзакупівлі послуг від приватних підриємств.[30][31][28] Згодом у лютому 2020 року канал заявляв, що ще не отримав цих ₴50 млн грн фінансування від українського бюджету й звітував, що з лютого 2020 року мовлення каналу на тимчасово окуповану Росією територію Криму може припинитись[32]. У травні 2020 року канал заявляв, що досі не отримав фінансування від українського бюджету й звітував, що з травня 2020 року мовлення каналу на тимчасово окуповану Росією територію Криму може припинитись[33]. Наприкінці травня 2020 року стало відомо, що український уряд зумів знайти порозуміння з Казначейством й ₴50 млн грн фінансування з українською бюджету на 2020 рік було направлено на рахунки телеканалу ATR.[34][35]

У лютому 2021 року український уряд запровадив нові правила фінансування приватних медіа-компаній, що мовлять на закордон (як в окуповані Крим та Донбас, так і на решту світу) й згідно з цими правилами кошти розподілятимуть серез медіа кампаній на конкурсних засадах, згідно із законодавством, що регулює публічні закупівлі всіх українських державних органів.[36][37][25] У відповідь на впровадження прозорих публічних конкурсів на отримання грантових коштів медіа-компаніями, що мовлять на окуповані території України та закордон, власник та гендиректор телеканалу ATR Ленур Іслямов заявив, що «у жодному конкурсі на розподіл призначених телеканалу грошей ATR брати участь не буде».[38] У квітні 2021 року Віцепрем’єр з питань реінтеграції Донбасу/Криму Олексій Резніков запропонував керівництву ATR брати участь у відкритому конкурсі на фінансування мовлення для окупованих Росією Донбасу/Криму на загальних умовах.[39]

Журналісти[ред. | ред. код]

Критика[ред. | ред. код]

Через неприродню ситуацію, коли з 2016 року приватний телеканал ATR почав практично на 100 % фінансуватися з українсього бюджету, чимало українських журналістів висловили своє здивування з приводу такої неринкової нерівності. Так у 2020 році журналіст видання glavcom.ua поцікавився у тодішнього члена Нацради з ТБ та радіо Сергія Костинського «чи не здається [йому], що вимога до [української] держави фінансувати телеканал [ATR] ставить його в нерівні умови з іншими приватними каналами? Держава зобов'язана фінансувати суспільне мовлення, а приватні телеканали?», також поцікавшись «чому [суспільний телеканал] UA:Крим не задовольняє інформаційні потреби мешканців Криму?», оскільки український бюджет вже фінансує регіональний телеканал UA:Крим направлений на мешканців окупованого Криму.[40] Окрім українських журналістів, питання щодо правомірності безтендерного надання державних коштів приватній компанії також ставили й органи влади; так у своєму звіті щодо ефективності використання коштів українських платників податків за 2019 рік Рахункова палата зазначала, що "Мінфін листом від 29.03.2016 зауважив до проекту постанови, що ТОВ «ТК „Атлант-СВ“ не має статусу національної або державної телерадіокомпанії. При цьому зазначено, що бюджетним законодавством забороняється за рахунок бюджетних коштів здійснювати погашення небюджетних фінансових зобов'язань, а взяття таких зобов'язань вважається бюджетним правопорушенням.»[41]

Див. також[ред. | ред. код]

Примітки[ред. | ред. код]

  1. ТК АТЛАНТ-СВ ТОВ. nrada.gov.ua. 21.02.2021
  2. Телеканал ATR розраховує залишитися в Криму. LB.u. 14 квітня 2015. Процитовано 10 травня 2015. 
  3. Crimean Tatar TV channel faces shutdown on April 1 (англ). Kyiv Post. 31 березня 2015. Процитовано 18 червня 2015. 
  4. а б Телеканал ATR відновив мовлення в Києві. Дзеркало тижня. 18.06.2015
  5. а б Кримськотатарські канали ATR та Lale відновили мовлення. 5 канал. 18.06.2015
  6. а б ATR. Про нас. Архів оригіналу за 14 лютий 2016. Процитовано 22 лютий 2016. 
  7. ATR. viasat.ua. 2021
  8. Україномовна версія сайту atr.ua на сайті web.archive.org з 2015 по 2018 рік
  9. Російський журналіст Айдер Муждабаєв став заступником гендиректора телеканалу ATR. detector.media. 20 липня 2015
  10. а б Досьє: Рефат Абдурахманович Чубаров. znaj.ua. 2021
  11. а б ТОВ Телевізійна компанія «АТЛАНТ-СВ»: структура власності. atr.ua. 2017
  12. http://web.archive.org/web/20140220063107/http://radiolider.fm/
  13. ATR і радіо «Мейдан» сплатили штраф Нацраді — «Мейдан» отримає супутникову ліцензію. 7 грудня 2017
  14. «АТЛАНТ-СВ»: структура власності (детально). atr.ua. 2017
  15. https://opendatabot.ua/c/20728100
  16. https://detector.media/community/article/102924/2015-01-26-budzhurova-pro-obshuk-na-atr-tse-udar-po-krymskykh-tatarakh-video/
  17. ATR припинив мовлення, але сподівається повернутися: «Наш народ пережив Сталіна». Українська правда. 01.04.2015
  18. Політичні переслідування громадянського суспільства в окупованому Криму у березні-травні 2015 року: Справа телеканалу ATR. ccl.org.ua. 2015
  19. В окупованому Криму заочно арештували українську журналістку. РБК-Украина (ru). Процитовано 2019-08-03. 
  20. Кириленко хоче дати ATR можливість мовити в Україні. Еспресо TV. 01.04.2015
  21. Порошенко доручив відновити мовлення кримськотатарського каналу ATR — Стець зустрівся з Чубаровим. Телекритика. 01.04.2015
  22. Закритий окупантами ATR відновив мовлення в інтернеті Архівовано 18 травень 2015 у Wayback Machine.. Укрінформ. 11.05.2015
  23. http://www.pravda.com.ua/news/2016/11/17/7127119/ Рада виділила гроші на кримськотатарський канал ATR
  24. https://ua.krymr.com/a/news/28200400.html Іслямов: державні кошти надійшли на рахунки ATR
  25. а б ATR скаржиться на проблеми з фінансуванням — Мінреінтеграції змінило схеми надання коштів з держбюджету. detector.media. 3 лютого 2021
  26. а б в г ATR на 90% скоротив виробництво програм через недофінансування. detector.media. Процитовано 17 січня 2020. 
  27. а б Кримськотатарський телеканал ATR може закритися. РБК-Украина (ru). Процитовано 2020-01-23. 
  28. а б Бородянський прокоментував ситуацію щодо закриття кримськотатарського телеканалу. РБК-Украина. Процитовано 2020-01-23. 
  29. Телеканал ATR заявив про блокування фінансування. РБК-Украина. Процитовано 10 ЛЮТОГО 2020. 
  30. Казначейство заблокувало фінансування ATR через розбіжності в трактуванні закону про держзакупівлі — Бородянський. detector.media. 11 лютого 2020
  31. Власник ATR: Казначейство блокує кошти на фінансування каналу, вимагають тендерів. detector.media. 10 лютого 2020
  32. Телеканал АТR заявив, що з 14 лютого може припинити мовлення на окупований Крим. РБК-Украина. 2020-02-13. 
  33. ATR досі не отримав фінансування та може закритися вже у травні. detector.media. 28 квітня 2020. 
  34. Уряд повідомив, що розблокував фінансування каналу ATR. detector.media. 6 травня 2020
  35. МКІП: Уряд розблокував використання бюджетних коштів каналом ATR. kmu.gov.ua. 6 травня 2020
  36. https://hromadske.ua/posts/v-uryadi-proponuyut-inshim-krayinam-dopomogti-telekanalu-atr-bo-u-byudzheti-ne-peredbachili-pryame-finansuvannya У Мінреінтеграції пропонують іншим країнам допомогти телеканалу ATR, бо у бюджеті не передбачили пряме фінансування
  37. https://ua.krymr.com/a/novyny-krymu-finansuvannia-atr-minreintehratsii/31089363.html Проблеми з фінансуванням ATR: Мінреінтеграції попросило збільшити бюджет
  38. Єдиний кримськотатарський мовник не повинен конкурувати у розподілі прямої субсидії, що раніше була призначена для ATR — Іслямов заявив про вбивство телеканалу: ZAMAN. atr.ua. 5 лютого 2021
  39. Віцепрем’єр Резніков запропонував ATR брати участь у конкурсі на фінансування на загальних умовах. detector.media. 27 квітня 2021
  40. Сергій Костинський: Через кодування українських каналів росіяни тепер мають на супутнику повну перевагу. glavcom.ua.. 21.02.2020
  41. [ЗВІТ про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України]. Рахункова палата. 2019. 62 стор.: С. 21

Посилання[ред. | ред. код]