Тролі з Ольгіна

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Перейти до навігації Перейти до пошуку
Інтернет-троль (карикатура)

«Тро́лі з О́льгіна» (рос. «тролли из Ольгино») або «о́льгінські тролі́» (рос. «ольгинские тролли»), також «фабрика тролів», «кремлеботи» — загальне позначення користувачів-провокаторів (тролів), які за гроші у спеціально обладнаних офісах лишають дописи та коментарі під новинами інтернет-видань або на інших ресурсах в мережі з метою розповсюдження російської пропаганди в соціальних мережах. Робота найнятих коментаторів, які розміщували неправдиву інформацію і провокативні коментарі, стала однією зі складових масштабної інформаційної війни Росії проти України. При цьому використовувалися не лише російські інтернет-ресурси, але й інтернет-ресурси України, Європи, США за для висвітлення подій з вигідної для російської пропаганди точки зору, або для формування громадської думки щодо них. Неофіційна назва однієї з викритих установ («Агентства інтернет-досліджень» (рос. Агентство интернет-исследований) із штаб-квартирою у Санкт-Петербурзі) — «фабрика тролів», — дала широковживане алегоричне ім'я всім таким структурам[1].

Походження[ред. | ред. код]

Поняття походить від спеціально обладнаного для тролінгу офісу, який російські журналісти викрили у 2013 році в Ольгіні, історичному районі Санкт-Петербурга.[2][3] Пізніше назви «тролі з Ольгіна» або «ольгінські тролі» стали загальними щодо тролів, які здійснюють російську пропаганду, без прив'язки до офісу в Ольгіні.[4][5]

Організатори[ред. | ред. код]

Стратегічні[ред. | ред. код]

Російське видання «Ведомости» пов'язує ухвалену російською владою стратегію маніпулювання суспільною свідомістю через нові медіа з В'ячеславом Володіним, першим заступником голови адміністрації президента Російської Федерації.[6][7][8]

Тактичні[ред. | ред. код]

За даними журналістів-розслідувачів, офіс в Ольгіні мав офіційну назву ТОВ «Агентство інтернет-досліджень» (рос. ООО «Агентство интернет-исследований»).[2][3][9] Структуру заснували влітку 2013 року.[6]

Журналісти також вказують, що до офісу в Ольгіні прямо причетним був Олексій Сосковець — виходець з молодіжного політичного середовища Росії. Його фірма «Північно-Західне агентство послуг» виграла 17 або 18 (за різними даними) конкурсів на проведення свят, форумів і спартакіад для органів влади Санкт-Петербурга. У половині конкурсів агентство брало участь одноосібно. Влітку 2013-го виграло конкурс на транспортне обслуговування учасників табору «Селіґер».[2][3][10]

У 2014 році, за інформацією російських ЗМІ, в організації діяльності стала фігурувати компанія під назвою ТОВ «Інтернет дослідження» (рос. ООО «Интернет исследования»). Її заснували в березні 2014 року. Журналісти видання «Новая газета» називають товариство наступником ТОВ «Агентство інтернет-досліджень».[11] ТОВ «Інтернет дослідження» пов'язують із Євгеном Пригожиним, який є головою холдингу «Конкорд». «Ольгінських тролів» у Санкт-Петербурзі називають саме його проектом. Станом на жовтень 2014 року товариство належить Михайлу Бистрову, що раніше очолював управління внутрішніх справ Московського району Санкт-Петербурга.[12]

Російські ЗМІ вказують, що відповідно до документів, оприлюднених хакерами «Анонімного інтернаціоналу», холдинг «Конкорд» має прямий стосунок до управління тролінгом через товариство. Зокрема, дослідники наводять листування через електронні скриньки, в якому «Конкорд» дає вказівки виконавцям тролінгу, а отримує від них звіти за виконану роботу.[5] За даними журналістів, у 2000 році цей холдинг організовував бенкети у Кремлі, а також співпрацює з «Воєнторгом» та Міністерством оборони Російської Федерації.[13]

Попри зв'язки із Олексієм Сосковцем, заступник голови комітету з молодіжної політики Санкт-Петербурга Надія Орлова заперечила причетність її установи до офісів із здійснення тролінгу.[2][3]

Офіси[ред. | ред. код]

У Санкт-Петербурзі[ред. | ред. код]

В Ольгіні[ред. | ред. код]

59°59′42″ пн. ш. 30°07′49″ сх. д. / 59.995194° пн. ш. 30.130472° сх. д. / 59.995194; 30.130472

За даними видання «Новая газета», наприкінці серпня 2013 року в соціальних мережах з'явились повідомлення такого змісту:[2][3]

«Потрібні інтернет-оператори! Робота в шикарному офісі в ОЛЬГІНІ!!! (м. Старе село), оплата 25960 на місяць. Завдання: розміщення коментарів на профільних інтернет-сайтах, написання тематичних постів, блоги, соціальні мережі. Звіти за скрінами. Графік роботи підбирається індивідуально <…>. Оплата щотижнева, 1180 за зміну (з 8.00 до 16.00, з 10.30 до 18.30, з 14.00 до 22.00). ВИПЛАТИ ЩОТИЖНЯ І БЕЗКОШТОВНЕ ХАРЧУВАННЯ!!! Працевлаштування офіційне або за договором (за бажанням). Можливе навчання!»
Оригінальний текст (рос.)
«Требуются интернет-операторы! Работа в шикарном офисе в ОЛЬГИНО!!!! (м. Старая деревня), оплата 25 960 в месяц. Задача: размещение комментариев на профильных интернет-сайтах, написание тематических постов, блоги, социальные сети. Отчеты по скринам. График работы подбирается индивидуально <…>. Оплата еженедельная, 1180 за смену (c 8.00 до 16.00, с 10.30 до 18.30, с 14.00 до 22.00). ВЫПЛАТЫ ЕЖЕНЕДЕЛЬНО И БЕСПЛАТНОЕ ПИТАНИЕ!!! Трудоустройство официальное или по договору (по желанию). Возможно обучение!»

Як повідомляють ЗМІ та колишні співробітники, офіс в Ольгіні вже існував і функціонував у вересні 2013 року. Розміщений він був у білому котеджі[4], до якого 15 хвилин їзди від станції метро «Старе село», навпроти залізничної станції «Ольгіне».[2][3] Робочі місця співробітників-тролів були розміщені в підвальних приміщеннях.[10][13][14]

На вулиці Савушкіна[ред. | ред. код]

59°59′03″ пн. ш. 30°16′19″ сх. д. / 59.984306° пн. ш. 30.271972° сх. д. / 59.984306; 30.271972

За даними російського видання DP.Ru, за декілька місяців до жовтня 2014 року офіс із Ольгіна переїхав до 4-поверхової будівлі по вулиці Савушкіна, 55.[12][13][15] За інформацією журналістів, будівля офіційно є об'єктом незакінченого будівництва, і станом на березень 2015 року лишається таким.[11]

У «Лахта-2»[ред. | ред. код]

59°59′44″ пн. ш. 30°14′55″ сх. д. / 59.99556° пн. ш. 30.248694° сх. д. / 59.99556; 30.248694

За інформацією російських ЗМІ, орієнтовно наприкінці 2017 року офіс на вул. Савушкіна, 55 переїхав у бізнес-центр «Лахта-2» по вул. Оптиків, 4.[16]

В інших містах[ред. | ред. код]

Видання «Новая газета» повідомило, що за свідченнями Олексія Сосковця, керівника офісу в Ольгіні, у 2013 році «Північно-Західне агентство послуг» набирало співробітників для роботи у схожих проектах у Москві та інших містах.[2][3]

Організація роботи[ред. | ред. код]

Найвищого рівня[ред. | ред. код]

Російське видання «Фонтанка.ru» проаналізувало документи, які оприлюднили хакери у травні 2014 року. На думку журналістів, з них випливає, що під єдиним керівництвом вибудувана схема з інтернет-агентств із сотнями платних блогерів і коментаторів, а також кількох засобів масової інформації в Росії та Україні. На додачу — декілька «кишенькових» громадських рухів. На їхнє утримання передбачено кошторис у 33,5 млн російських рублів на місяць, з яких понад 17 млн ​​передбачено готівкою.[5][6][7]

Низова[ред. | ред. код]

За даними видання «Мой район», під час існування офісу в Ольгіні в ньому працювали близько 300 співробітників-тролів. Журналісти-розслідувачі з'ясували, що на той час їхня денна норма становила 100 коментарів на день.[2][3][9]

За інформацією видання BuzzFeed, які посилаються на оприлюднені документи, у червні 2014 року в офісі тролів працювало загалом 600 осіб.[17][18] Відповідно до розповідей співробітників ТОВ «Інтернет дослідження», які оприлюднили ЗМІ у жовтні 2014 року, в офісі на вулиці Савушкіна працювали приблизно 250 осіб. А в березні 2015 року повідомляють про 400 співробітників. Вони позмінно пишуть переважно у блоги «Живого журналу» та «Вконтакте», регулярно здійснюють вкидання в інтернет текстів пропагандистського спрямування. Також серед співробітників є художники, які малюють політичні карикатури.[11] Присутні працюють по 12 годин два через два дні. Норма на блогера — 10 дописів за зміну, мінімум 750 символів. Норма в коментатора — 126 коментарів і два дописи. У розпорядженні у блогера є три акаунти.[12][13][15]

Заробітна платня співробітників офісу в Ольгіні становила 25 тис. російських рублів на місяць; офісу на вулиці Савушкіна— приблизно 40 тис. російських рублів.[12][15]

У травні 2014 року російське видання «Фонтанка.ru» описало свідчення про схеми розкрадання бюджету, передбаченого на організацію тролінгу.[5][6][7]

Тематика тролінгу[ред. | ред. код]

За свідченнями журналістів-розслідувачів і колишніх співробітників офісів, основна тематика дописів і коментарів тролів така:[2][3][9][12][15]

Журналісти відзначають, що тематика тролення однакова з тематикою російської пропаганди, її тези збігаються у часі. Технічні завдання для тролів беруть переважно з контенту телеканалу Russia Today.[11][15]

Організована кампанія проти України[ред. | ред. код]

За даними американського видання BuzzFeed, із квітня 2014 року розпочалась організована кампанія із формування необхідної російській владі думки у країнах Західного світу про російську збройну агресію проти України у 2014 році. Такі висновки журналісти роблять із документів, які опинилися у їхньому розпорядженні. Як повідомляє видання, в документах містяться інструкції для коментаторів сайтів Fox News, Huffington Post, The Blaze, Politico и WorldNetDaily. В них також викладено очікуваний об'єм робіт від тролів: в середньому за день вони мають залишати до 50 коментарів до новинних статей. Кожен блогер повинен вести 6 акаунтів у Facebook, публікуючи мінімум 3 записи в день і двічі беручи участь в обговореннях у спільнотах. Інші співробітники повинні вести по 10 акаунтів на Twitter, публікуючи по 50 твітів щодня. На підставі аналізу документів журналісти роблять висновок, що керівником проекту ймовірно є Ігор Осадчий, а саму кампаніє здійснює ТОВ «Агентство інтернет-досліджень». Осадчий свою причетність до товариства спростовує.[17][18]

Українські користувачі Facebook зазначають, що проти них діє організована система російських ботів. Вони цілеспрямовано працюють на блокування сторінок відомих українських користувачів соціальної мережі. У 2015 році проблема набула скандалу найвищого рівня. З проханням відкрити офіс Facebook в Україні, який би не залежав від Росії, до Марка Цукерберга звернувся навіть Президент України Петро Порошенко. Українські користувачі збираються подавати до суду за блокування.[19][20][21]

На початку 2016 року видання «Укрінформ», провівши журналістське розслідування, виявила систему ботів у соцмережах, які поширюють в інтернеті заклики до насилля до української влади та заклики виходити на «Третій Майдан». Згідно з розслідуванням, організатором є Сергій Жук, колишній бойовик антиукраїнських сил із Донбасу. Свою діяльність в інтернеті він вів із Внуково, що у Москві.[22]

На початку квітня 2018 року адміністраторами було видалено 70 облікових записів Facebook, 138 сторінок Facebook та 65 облікових записів Instagram, контрольованих «фабрикою тролів». В сумі — 273 сторінки та облікових записів[23].

Видалені сторінки були орієнтовані на російськомовну аудиторію як в Росії, так і за її межами, в тому числі — в Україні, Азербайджані, Узбекистані. Деякі з видалених сторінок належали «агентствам новин», але насправді ними керували працівники «фабрики». Зокрема, одне із заблокованих видань мало близько мільйона підписників у Facebook і близько 500 тисяч в Instagram[23]. Імовірно серед видалених сторінок були «Федеральное агентство новостей», «Журналистская правда», «Невские новости» та «Экономика сегодня»[24].

Реакції[ред. | ред. код]

Наприкінці травня 2014 року група хакерів із «Анонімного інтернаціоналу» почала публікацію масивів документів, отриманих зі зламаних електронних поштових скриньок керівників ТОВ «Агентство інтернет-досліджень».[6][9]

У травні—червні 2014 року світові видання The Washington Post[25] і The Guardian повідомляли про засилля інтернет-тролів, які масово висловлюють проросійську позицію ламаною англійською мовою в коментарях до новин видань. The Guardian навіть визнала проблеми з модеруванням коментарів через це.[6][7][26]

У березні 2015 року в Україні запустили сервіс, що дозволяє блокувати джерела антиукраїнської пропаганди в соцмережах.[27][28]

Президентські вибори у США 2016[ред. | ред. код]

Див. також: Cambridge Analytica

Окремим прикладом використання Росією ботів у Twitter, що впливали на політичні вподобання громадян інших держав був акаунт «@TEN_GOP», котрий був дуже помітним «голосом» у американських правих, за яким стежили понад 130 000 осіб, а деякі помічники Трампа робили репости його записів під час передвиборчої кампанії. Коли діяльність цього облікового запису була призупинена у липні 2017 року, то в мережі навіть почалися протести американських правих радикалів, не згодних із закриттям акаунту. Але вже в жовтні Twitter підтвердив, що акаунт «@TEN_GOP» був фейковим і керувався російським оператором, пов'язаним із так званою «фабрикою тролів» в Санкт-Петербурзі.[29]

Ольгінські тролі також втрутились у перебіг президентських виборів 2016 року в США.

В лютому 2018 року Міністерство юстиції США висунуло обвинувачення на адресу «Агенства інтернет-досліджень» у змові проти Сполучених Штатів та втручанні у вибори 2016 року[30].

15 березня 2018 року адміністрація Президента США Дональда Трампа запровадила фінансові санкції проти англ. Internet Research Agency (укр. «Агентство інтернет-досліджень», також відома як AZIMUT LLC; т.в.я. GLAVSET LLC; т.в.я. MEDIASINTEZ LLC; т.в.я. MIXINFO LLC; т.в.я. NOVINFO LLC), деяких пов'язаних з нею компаній, ФСБ та ГРУ. Також санкції були накладені на Євгена Пригожина[31][32].

23 березня 2018 року соціальна мережа Tumblr повідомила про блокування та видалення 84 облікових записів, які були пов'язані з «Агенством інтернет-досліджень» та поширювали дезінформацію під час виборів 2016 року. Ці облікові записи не платили за рекламу, натомість були зосереджені на поширенні повідомлень, які б мали вигляд звичайних повідомлень від звичайних користувачів[33].

Оцінки[ред. | ред. код]

На думку російських блогерів Антона Носика, Рустема Адагамова та Дмитра Алешковського, проплачені тролі в інтернеті не змінюють політичні погляди у суспільстві. Їхнє використання є лише способом розікрасти гроші.[5][6][9]

Суміжна діяльність організаторів[ред. | ред. код]

Російські ЗМІ на підставі документів, опублікованих хакерами «Анонімного інтернаціоналу», вказують холдинг «Конкорд» як причетного до фінансування низки видань в Україні та Росії, зокрема таких: «Новостное агентство Харькова»[9], «Невские новости», «Газета о газетах», «Бизнес Диалог», «Журналистская правда».[5]

Протидія[ред. | ред. код]

Докладніше: Stop Fake

Для часткового захисту від масової пропаганди, вкидів неправдивої, часто шокуючої інформації, направленої на малоосвічені прошарки населення була організована спроба створення на волонтерських засадах різних інтернет-проектів, метою яких була ретельна перевірка фактів, їх опис та спростування.

У 2018 році Президент США Дональд Трамп віддав розпорядження провести кібератаку проти «Агентства інтернет-досліджень»[34]. Як президент США повідомив в інтерв'ю газеті «Washington Post», США вдалося зупинити втручання, відключили від інтернету офіс «фабрики тролів» у день проведення проміжних виборів 2018 року[35].

Цікаві факти[ред. | ред. код]

  • У травні 2015 року колишня співробітниця однієї з основних тролінгових компанії Росії зі штаб-квартирою в Санкт-Петербурзі, Людмила Савчук, подала до суду на роботодавців через невиплату зарплатні.[36] В судовому позові також вказані інші чисельні порушення російського законодавства: видавання платні без будь-яких документів, несплата податків державі, неоформлення прийнятих на роботу людей, нарахування штрафів з платні тощо. Судове слухання мало відбутися 1 червня 2015 року.[37]
  • Відповідно до дослідження «Текстів», дописи у соцмережах за Володимира Зеленського під час президентської виборчої кампанії 2019 року є подібними до дописів у групах ультрапатріотів, які модерувалися з Росії.[38]

Див. також[ред. | ред. код]

Література[ред. | ред. код]

Посилання[ред. | ред. код]

Примітки[ред. | ред. код]

  1. Агентство интернет-исследований. rucompromat.com. Энциклопедия библиотеки компромата. 
  2. а б в г д е ж и к Новая газета, ред. (09.09.2013). Где живут тролли. Как работают интернет-провокаторы в Санкт-Петербурге и кто ими заправляет. novayagazeta.ru (рос.). 
  3. а б в г д е ж и к Де живуть тролі у РФ: як працюють інтернет-провокатори в Санкт-Петербурзі і хто ними заправляє. news.finance.ua. 05.03.2014. 
  4. а б в СМИ: Под Петербургом за умеренную плату ругали Навального (рос.). Лениздат. 04.09.2013
  5. а б в г д е Сотни троллей за миллионы. fontanka.ru (рос.). Фонтанка.ru. 29.05.2014. 
  6. а б в г д е ж Американці розпочали полювання на проплачених Кремлем інтернет-тролів. zik. 05.06.2014
  7. а б в г В США начали охоту на проплаченных интернет-троллей из России (рос.). Украина криминальная. 05.06.2014
  8. Максимальный ретвит: Лайки на Запад (рос.). Ведомости. 21.05.2014
  9. а б в г д е Интернет-тролли из Ольгино заговорили на английском и украинском (рос.). Мой район. 30.05.2014
  10. а б Под Петербургом обнаружено логово троллей, которые клеймят Навального и хвалят русское кино (рос.). Мой район. 04.09.2013
  11. а б в г д Как стать тролльхантером [Архівовано 14 березня 2016 у Wayback Machine.] (рос.). Новая газета. № 24 від 11.03.2015
  12. а б в г д СМИ: «Ольгинские тролли» стали «савушкинскими» (рос.). Лениздат. 28.10.2014
  13. а б в г «Кремлівські тролі» розповіли про себе: де сидять і чим займаються. Радіо Свобода. 16.03.2015
  14. Тролль из Ольгино: Над Лукашенко отрывались как могли (рос.). Хартыя'97. 09.09.2014
  15. а б в г д Тролли из Ольгино переехали в новый четырехэтажный офис на Савушкина (рос.). DP.Ru. 28.10.2014
  16. Как Россия Мировой Интернет регулирует (відео; (рос.), (укр.), суржик). ВАТА TV. 19.02.2018
  17. а б Documents Show How Russia's Troll Army Hit America (англ.). BuzzFeed. 02.06.2014
  18. а б Документы показали, как армия российских «троллей» атакует Америку (рос.). InoPressa. 03.06.2014
  19. Представник Фейсбуку відвідає Україну для обговорення інформаційної війни з Росію. 5 канал. 08.06.2015
  20. Наша відповідь Цукербергу. Еспресо TV. 09.06.2015
  21. Андрій Бондар: Цензура у Facebook, або Тінь злобного карлика. galinfo. 03.06.2015
  22. Московський слід колорадського Жука, або Хто і як готує «Майдан-3». Укрінформ. 21.01.2016
  23. а б Вадим Карась (4 квітня 2018). Facebook удалила почти 300 страниц и аккаунтов российской «фабрики троллей». ITC.ua. 
  24. Маргарита Девяткина (4 квітня 2018). Facebook удалил связанные с российской «фабрикой троллей» посты и группы. РБК. 
  25. Hunting for paid Russian trolls in the Washington Post comments section (англ.). The Washington Post. 04.06.2014
  26. The readers' editor on… pro-Russia trolling below the line on Ukraine stories (англ.). Кріс Еліот. The Guardian. 04.05.2014
  27. В Україні запустили сервіс блокування антиукраїнської пропаганди TrolleyBust. watcher. 25.03.2015
  28. TrolleyBust ((укр.), (рос.)). Сайт сервісу
  29. Nimmo B. How A Russian Troll Fooled America [Електронний ресурс] // Atlantic Council's Digital Forensic Research Lab Режим доступу: https://medium.com/dfrlab/how-a-russian-troll-fooled-america-80452a4806d1
  30. ANDY GREENBERG (16 лютого 2018). RUSSIAN TROLLS STOLE REAL US IDENTITIES TO HIDE IN PLAIN SIGHT. SECURITY (Wired). 
  31. ANDREW DESIDERIO (15 березня 2018). Trump Administration Imposes Sweeping New Sanctions Against Russia over Election Meddling. The Daily Beast. 
  32. CAATSA - Russia-related Designations; Cyber-related Designations and Designations Updates; Russia/Ukraine-related Designations Updates. US Department of the Treasury. 15 березня 2018. 
  33. MORGAN CHALFANT (23 березня 2018). Tumblr takes down 84 Russia-linked accounts. The Hill. 
  34. Трамп підтвердив кібератаку США проти російської «фабрики тролів» у 2018 році. Радіо Свобода (укр.). Процитовано 11 липня 2020. 
  35. Thiessen, Marc. Trump confirms, in an interview, a U.S. cyberattack on Russia. Washington Post (англ.). Процитовано 11 липня 2020. 
  36. У Росії колишня співробітниця подала в суд на «фабрику інтернет-тролів». ТСН. 1+1. 29.05.2015
  37. Разворошить муравейник троллей (рос.). Радіо Свобода. 30.05.2015
  38. Операція «Гнилий оселедець». У Фейсбуці тестується нова ультра-чорнуха проти Порошенка. Тексти. 12.04.2019